Jüpiter’in Renkli Kemer ve Bölgelerine Derin Bir Bakış

Sanatçının, JunoCam tarafından 21 Temmuz 2021'de elde edilen Jüpiter görüntüsüne dayalı izlenimi. Görüntü, Jüpiter'in özelliklerini, bulutlarını, renklerini ve güzelliğini vurgulamak için zenginleştirilmiş. Eser: Tanya Oleksuik/NASA/SwRI/MSSS

Jüpiter’in yörüngesinden toplanan veriler üzerinde yürütülen bir çalışmada, gaz devinin özgün ve renkli şeritlerinin derinliklerinde neler olduğuna yönelik yeni bulgular ortaya çıkarılmış.

NASA’nın Juno uzay aracının taşıdığı mikrodalga radyometreyle toplanan veriler, Jüpiter’in şeritli deseninin bulutların derinliklerine kadar uzandığını ve Jüpiter’in bu görüntüsünün, su bulutlarının tabanı civarında tersine döndüğünü gösteriyor. Mikrodalga ışık, Jüpiter’in renkli bulutlarının derinliklerine bakmayı ve daha sıcak, daha karanlık, daha derin katmanlardaki hava durumuyla iklimi anlamayı sağlıyor.

Beş bar basınçtan daha düşük (veya Dünya’daki ortalama atmosfer basıncından beş daha fazla) yüksekliklerde, gezegenin kemerleri mikrodalga ışıkta parlak şekilde ışıldarken, bölgeler karanlık görünüyor. Fakat 10 bardan daha derin irtifalarda; yani daha yüksek basınçlarda her şey değişiyor. Bu noktada, hava durumu ve sirkülasyonun tersine döndüğü ortaya çıkmış.

Journal of Geophysical Research-Planets bülteninde yayımlanan çalışmanın baş yazarı, Leicester Üniversitesinde yardımcı gezegen bilimi profesörü ve Juno görevinde katılımcı bilim insanı olan Leigh Fletcher, “Juno’nun ana hedeflerinden biri de, Jüpiter’in atmosferindeki bulutlu örtünün altına bakmak ve daha derin, gizli katmanları incelemekti” diyor.

“Bizim çalışmamız, bu renkli şeritlerin ‘buzdağının görünen kısmı’ olduğunu ve orta enlemdeki şeritlerin derinlere gitmekle kalmayıp, ne kadar derine giderseniz o kadar değiştiğini gösteriyor.”

Kaynak: Leicester Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.