Kamera Tuzakları, Nesli Tehlike Altındaki Dryas Maymunlarını Buldu

Erkek bir dryas maymunu, Kongo Demokratik Cumhuriyeti'ndeki bir ağaca yerleştirilen kamera tuzaklarından birine bakıyor. Fotoğraf: FAÜ Primatbilim laboratuvarı

Nesli tehlike altında olan Kongo Demokratik Cumhuriyeti’ne özgü Dryas maymunu (Cercopithecus dryas), Afrika’nın en gizemli primatlarından biri. Bir avcının 2014 yılında Lomami Milli Parkı tampon bölgesinde Dryas maymununu öldürdüğünün keşfedilmesi, bu küçük türe (2-3 kg) yönelik saha çalışmalarını harekete geçirdi. Fakat ikincil orman çalılıkların yoğun bitki örtüsünde yaşadıkları için bu maymunları tespit etmek zor.

Florida Atlantik Üniversitesi’nde çalışan 2014’ten 2019’a kadar girişimsel olmayan araştırma yöntemleri ile flaşsız kamera tuzakları kullanan araştırmacılar, Kongo Demokratik Cumhuriyeti’ndeki FZS-Lomami Projesi’nde görev yapan araştırmacılarla birlikte bu yakalanması zor türe yönelik fotoğraf gibi detaylar elde etmişler. Araştırmacılar yerel köy sakinleri ve park devriyelerinin sağladığı fırsatçı raporlara dayanarak, Dryas maymununun hem Lomami Milli Parkı’nda, hem de parkın toplamda 3.453 kilometreye varan tampon bölgesinde bulunan yedi konumda görüldüğünü doğrulamışlar.

Oryx — The International Journal of Conservation bülteninde yayımlanan bulgular, Lomami Milli Parkı ile tampon bölgesinin, türün bilinen erim aralığının en yüksek miktarına ev sahipliği yaptığını ve Lomami’nin, doğrulanmış popülasyon içeren tek milli park olduğunu gösteriyor.

Yabani hayvanları araştırmacılar yokken videoya kaydetmeyi sağlayan kamera tuzakları, gizemli türleri tespit edip gözlemlemede sıklıkla kullanılsa da; FAÜ’de çalışan bilim insanlarının Dryas maymunlarını güvenilir şekilde tespit etmek için özel kamera tuzak yöntemleri geliştirmesi ve bunları özel şekillerde yerleştirmesi gerekmiş.

Gisele Galoustian/Florida Atlantik Üniversitesi. Ç: O.