Kansere Kemoterapi ve Radyoterapi Olmadan Müdahale Edilebilir

Kanser hücresinin etrafını saran katil T hücreleri. Fotoğraf: ABD Ulusal Sağlık Enstitüleri

Kanserojen tümörlerin hedef alınması için tasarlanan T hücresi terapisine girmeden önce, hastanın bütün bağışıklık sisteminin kemoterapi veya radyoterapi ile ortadan kaldırılması gerekiyor. İyi bilinen zararlı yan etkiler arasında ise bulantı, olağanüstü yorgunluk ve saç dökülmesi bulunuyor.

Şimdiyse Los Angeles – California Üniversitesi’nde (UCLA) çalışan Dr. Anuşa Kalbasi’nin öncülük ettiği bir araştırma takımı, Stanford ve Pennsylvania Üniversitelerinde çalışan bilim insanlarıyla beraber kanserle savaşan bu T hücrelerinin kemo veya radyasyon olmadan işlerini yapmasını sağlayan yapay bir IL-9 reseptörü gösteriyorlar. Stanford’daki Dr. Christopher Garcia’nın laboratuvarında tasarlanan bu yapay IL-9 reseptörüyle mühendislik uygulanan T hücreleri, iki hafta önce Nature bülteninde yayımlanan bir makaleye göre farelerdeki tümörlere karşı güçlü bir etki gösteriyor.

“T hücreleri bu yapay IL-9 reseptörü üzerinden sinyalleştiğinde, hem mevcut bağışıklık sistemini geçmelerine hem de kanser hücrelerini daha etkili şekilde öldürmelerine yardımcı olan yeni işlevler kazanıyorlar” diyor Kalbasi. “Şu an bir hastam toksik kemoterapiyle mücadele ediyor. Kemoterapi kendisinin mevcut bağışıklık sistemini ortadan kaldırarak, T hücresi terapisine kanserle savaşta şans kazandırmayı amaçlıyor. Fakat bu teknolojiyle birlikte bağışıklık sistemini önceden yok etmek zorunda kalmadan T hücresi terapisi verebiliyorsunuz.”

UCLA Jonsson Kapsamlı Kanser Merkezinde araştırmacı ve UCLA Tıp Fakültesinde radyasyon onkolojisi yardımcı profesörü olan Kalbasi, bu çalışmaya araştırmanın kıdemli eş yazarı Dr. Antoni Ribas’ın danışmanlığında başlamış. Çalışmaya öncülük edenler arasında Penn’deki Dr. Carl June’un laboratuvarından Dr. Mikko Siurala ve Stanford’un Garcia Laboratuvarı’ndan Dr. Leon L. Su da bulunuyor.

“Bulgular, T hücrelerini kan nakli yapmaya çok benzer şekilde verebilmemiz için kapı aralıyor” diyor Ribas.

Kalbasi, terapinin birden fazla sistemde etkili olduğunun kanıtlandığını söylüyor. Farelerde tedavisi zor olan iki tip kanser modelini (pankreas ve melanom) hedef alan araştırmacılar, kanser hücrelerini doğal T hücre reseptörü veya kimerik bir antijen reseptörü (CAR) üzerinden hedef alan T hücrelerini kullanmışlar. “Terapi, farenin tamamına veya doğrudan tümöre sitokin verdiğimiz zaman da işe yaradı. Sentetik IL-9 reseptör sinyalleşmesiyle mühendislik uygulanan T hücreleri, her durumda üstün geldi ve farelerde tedavisi başka türlü mümkün olmayan bazı tümörleri tedavi etmemize yardımcı oldu.”

Kaynak: Los Angeles – California Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.