Kara Delik Çarpışmasından Çıkan Işık İlk Kez Tespit Edildi

Sanatçının, bir gaz diskinin içerisine gömülmüş iki küçük boyutlu kara delik ile bir süper kütleli kara deliği gösteren çalışması. Caltech/R. Hurt/IPAC

Gökbilimciler, iki kara deliğin çarpışmasından çıkan bir ışık parıltısını ilk defa görmüşler.

Bu cisimler, 7.5 milyar ışık yılı uzaklıktaki daha büyük bir süper kütleli kara deliğin etrafında dönen sıcak bir madde girdabının içerisinde karşılaşıp birleşmiş.

Bu girdap, birikim diski şeklinde adlandırılıyor ve bir kara deliğin olay ufkunun çevresinde dönüyor; bu noktada kütleçekim o kadar güçlü ki, ışık bile kaçamıyor.

Bu yüzden bilim insanları, daha önce iki kara deliğin çarpıştığını hiç görmemiş. Işık olmadığında, bu gibi birleşmeleri sadece kütleçekim dalgalarını tespit ederek belirleyebiliyorlar. Bu dalgalar, dev cisimlerin çarpışmasıyla oluşuyor ve uzay zamanda yayılıyor.

Yukarıdaki canlandırmada, iki kara deliğin birleşerek bir büyük kara delik meydana getirmesi görülüyor. NSF

Albert Einstein, bu olguyu ilk tahmin eden kişi olmuştu fakat kütleçekim dalgalarının tespit edilebileceğini düşünmemişti. Kütleçekim dalgaları ise 2015 yılında Lazer İnterferometre Kütleçekim Dalgası Gözlemevi (LIGO) ile keşfedilmişti. Şimdiyse bilim insanları ilk defa, LIGO’nun tespit ettiği bir kara delik çarpışmasını, bir ışık oluşumuyla eşleştirmişler. Kara delikler ışık yaymadığı için, bu olay daha önce imkansız gibi görünüyordu.

Araştırmacılar iki kara delik birleştiği zaman; bu çarpışmanın kuvvetiyle yeni oluşan kara deliğin, daha büyük olan kara deliğin etrafındaki birikim diski gazından yalpalayarak geçtiğini düşünüyor. Işığı yakalayan araştırma takımına göre, gazın kara delikle olan tepkimesi parlak bir ışığa sebep oluyor ve ışık, teleskoplarla görülebiliyor.

Morgan Mcfall-Johnsen/Business Insider/Ç: O.