Kara Delik-Nötron Yıldızı Çarpışmaları, Evrenin Genişleme Tartışmasının Çözülmesine Yardımcı Olabilir

Bir yıldızı yutan kara delik. Canlandırma: NASA

Kara delikler ile nötron yıldızlarının şiddetli çarpışmaları üzerinde yapılan çalışmalar, yakında evrenin genişleme hızına ilişkin yeni bir ölçüm sağlayabilir ve uzun süredir devam eden bir tartışmanın çözülmesine yardım edebilir. College London Üniversitesi’nde çalışan araştırmacıların yürüttüğü yeni bir canlandırma, böyle bir olasılığı akla getiriyor.

Şu an evrenin genişleme hızını tahmin etme bakımından elimizdeki en iyi iki yöntem (titreyen ve patlayan yıldızların parlaklık ile hızının ölçülmesi ile evrenin ilk zamanlarından kalma ışınımdaki dalgalanmalara bakılması), çok farklı cevaplar sunuyor ve evren kuramımızın hatalı olabileceğini akla getiriyor.

Kara delik-nötron yıldızı çarpışmaları sebebiyle meydana gelen ışık patlamalarına ve uzayın dokusunda oluşan dalgalanmalara bakılan üçüncü bir ölçüm tipi, bu anlaşmazlığın çözülmesine ve evren kuramımızın yeniden yazılmasının gerekip gerekmediğinin açıklığa kavuşturulmasına yardımcı olabilir.

Kara delikler ile nötron yıldızlarının çarpışmasına yönelik 25.000 senaryonun canlandırıldığı ve Physcial Review Letters bülteninde yayımlanan yeni çalışma, 2020’lerin ortalarından sonuna kadar bu çarpışmaların kaç tanesinin Dünya’daki cihazlarla tespit edilebileceğini görmeyi amaçlıyor.

Araştırmacıların keşfettiğine göre Dünya’daki cihazlar, 2030 yılı itibarıyla bunun gibi sayıları 3.000’e varan çarpışmanın sebep olduğu uzay-zaman dalgalanmalarını algılayabilir. Ayrıca teleskoplar, bu olayların yaklaşık 100 tanesinde olaya eşlik eden ışık patlamalarını görebilir.

Araştırmacılar bu durumun, evrenin genişleme hızının yeni ve tamamen bağımsız şekilde ölçülmesini sağlayacak kadar veri sunacağını ve bu verilerin, yeni fizik kanunlarına ihtiyaç duyulduğunu doğrulayacak ya da yanlışlayacak kadar hassas ve güvenilir olacağını söylüyor.

College London Üniversitesi. Ç: O.