Kara Deliklerin Dev Kuantum Gizemleri

NightCafe Creator yapay zeka yardımıyla oluşturulan, kütlesi niceliklendirilmiş kara delik. Görüntü: Queensland Üniversitesi

Queensland Üniversitesinde (UQ) çalışan fizikçiler, kara deliklerin tuhaf kuantum özelliklerini ve aynı anda farklı kütlelere sahip olabilmelerini sağlayan şaşırtıcı kabiliyetlerini doğruluyor.

UQ öncülüğünde ve doktora adayı Joshua Foo önderliğinde çalışan kuramsal fizikçiler, kara deliklerin şaşırtıcı kuantum özelliklerini ortaya çıkaran hesaplamalar gerçekleştirmiş.

“Kara delikler, evrenimizin inanılmaz derecede eşsiz ve büyüleyici bir özeliği” diyor Foo.

“Kütleçekimin dev miktarda maddeyi inanılmaz küçük bir alana inanılmaz derecede yoğun biçimde sıkıştırmasıyla oluşuyorlar. Bunun sonucunda o kadar fazla kütleçekim açığa çıkıyor ki, ışık bile kaçamıyor.

“Bu olgu, ölen bir yıldızla tetiklenebiliyor.

“Fakat şimdiye kadar kara deliklerin, kuantum fiziğinin bazı tuhaf ve harika özelliklerini sergileyip sergilemediğini derinlemesine şekilde araştırmamıştık.

“Bu tip davranışlardan biri de, kuantum ölçeğindeki parçacıkların aynı anda birden fazla durumda var olabildiği süperpozisyon.

“Söz konusu olgu en çok, aynı anda hem canlı hem de ölü olabilen Schrödinger’in kedisiyle tasvir ediliyor..

“Fakat kara deliklere gelince, aynı anda çılgın miktarda farklı kütleler barındırıp barındıramayacaklarını görmek istedik. Görünüşe göre barındırıyorlar.

“Aynı anda hem uzun ve tombul, hem de kısa ve zayıf olduğunuzu düşünün. Geleneksel fizik dünyasında yaşadığımız için mantığa aykırı görünen bu durum, kuantum kara delikler için bir gerçek.

Bulgular Physical Review Letters bülteninde sunuldu.

Kaynak: Queensland Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.

1. Yani karadelikler ölçülmediği sürece aynı anda iki durumda oluyor anladığım kadarıyla birinci durumda kütle sahibi cisimi bünyesine katacak kadar güçlü ikinci durumda ise bünyesine katamayacak kadar zayıf ise bir kütle sahipi cismin karadeliğe doğru yöneldiğini düsünücek olursak karadelik hiçbir şekilde ölçülmeyip bir durumu seçmeye zorlanmadığında kütle sahibi cisime ne oluyor farklı bir boyutamı geçiyor ve biz ölçüm gerçekleştirdiğimiz ve bir duruma seçmeye zorladığımız zamana kadar ne yaşanıyor