Karaciğer Dokusunun Onarım ve Yenilenmesinden Sorumlu Hücreler Belirlendi

Işınır şekilde etiketlenmiş hepatositleri (ana karaciğer hücresi) gösteren karaciğer kesit görüntüleri. Her sıra farklı bir fare modelini ve karaciğer bölgesini gösteriyor. Teksas Üniversitesi

Karaciğer şaşırtıcı yenilenme gücü antik zamanlardan beri bilinse de, karaciğeri onarmaktan ve yeniden doldurmaktan sorumlu hücreler gizemini korumuştu. Şimdiyse Teksas Üniversitesi Southwestern Tıp Merkezi’nde çalışan araştırmacılar, karaciğerin onarım ve yenilenmesinden sorumlu hücreleri belirmenin yanısıra bu hücrelerin karaciğerin neresinde bulunduğunu da keşfetmişler.

Cuma günü Science bülteninde yayımlanan bulgular, bilim insanlarının karaciğer onarımı, karaciğer hasarı (karaciğer yağlanması veya alkolik karaciğer hastalığından kaynaklananlar gibi) ve karaciğer kanseri hakkında önemli sorulara cevap bulmasına yardım edebilir.

Karaciğer, içerisinde kimyasal zehir giderimi, kan proteini üretimi, safra salgısı ve enerji metabolizmasının düzenlenmesi gibi hayati işlevleri yerine getiriyor. Karaciğer, yapısal olarak lopçuk adı verilen doku birimlerinden oluşuyor ve bunlar en kesitten bakıldığında petekleri andırıyor. Tekil lopçuklar, karaciğerdeki ana hücre tipi olan hepatositlerin farklı işlevler gerçekleştirdiği ortak merkezli bölgelerde bir araya geliyor. Son on yılda, lopçuk genelindeki tüm hepatositlerin yeni hücre üretimine katkıda bulunup bulunmadığına veya bu işten belli bir hepatosit ya da kök hücre alt takımının mı sorumlu olduğuna yönelik tartışmalar yapılmış.

Daha önce karaciğerin yenilenmesinden en çok hangi hücrelerin sorumlu olduğu belirlenmeye çalışılsa da, karaciğerin farklı bölgelerindeki ayrı tip hepatosit hücrelerinin işlevleri ayırt edilip karşılaştırılamamış. Zhu laboratuvarında çalışan bilim insanları ise bu meseleyi, karaciğer boyunca yer alan hepatositleri işaretleyen genleri karşılaştırarak ele almışlar. Araştırmacılar bu yaklaşımı kullanarak, yalnızca belirli hepatosit alt takımlarıyla açılan genleri belirlemiş ve bu genleri işaretleyici şeklinde kullanarak, farklı hepatosit alt takımlarının kimlik ve işlevlerini ayırt etmişler. Araştırmanın sonuçlarına göre farklı hepatosit alt kümeleri, karaciğerin onarım ve yenilenmesine katkıda bulunuyor.

Teksas Üniversitesi Southwestern Tıp Merkezi. Ç: O.