Karınca Kolonileri Karar Verirken Sinir Ağları Gibi Davranıyor

Sıcaklıktan rahatsız olunca yuvalarını terk eden bir karınca kolonisi. Fotoğraf: Daniel Kronauer

Sıcaklıklar yükseliyor ve bir karınca kolonisinin kısa süre sonra ortak bir karar vermesi gerekiyor. Her bir karınca, ayaklarının altındaki ısının yükseldiğini hissediyor fakat yoluna devam ediyor; ta ki karıncalar aniden istikamet değiştirene kadar. Grubun tamamı hep birlikte dışarı çıkıyor; bir tahliye kararı verilmiş. Sanki bu karınca kolonisinin daha büyük, ortak bir aklı var gibi.

Bilim insanlarının yürüttüğü yeni bir çalışma, karınca gruplarının gerçekten de bir beyindeki nöron ağlarına benzer şekilde davrandığını akla getiriyor.

Rockefeller Üniversitesinde çalışan Daniel Kronauer ve doktora sonrası araştırma görevlisi Asaf Gal, yeni bir deney düzeneği kurarak karınca kolonilerinde karar verme davranışını titizlikle analiz etmişler. Araştırmacıların geçtiğimiz ay Proceedings of the National Academy of Sciences bülteninde aktardığına göre bir koloni artan sıcaklıklar sebebiyle bulunduğu yeri tahliye ettiğinde, koloninin kararı hem bu sıcaklık artışının büyüklüğüne hem de karınca grubunun boyutuna bağlı oluyor.

Bulgular, karıncaların duyusal verileri gruplarının parametreleriyle birleştirerek bir grup yanıtına ulaştıklarını akla getiriyor. Bu süreç, kararlara yol açan sinirsel hesaplamalara benziyor.

Sosyal Evrim ve Davranış Laboratuvarının müdürü olan Kronauer şöyle aktarıyor: “Öncü bir yaklaşım geliştirerek, karınca kolonisinin girdileri algılayan ve sonrasında bunları davranışsal çıktılara tercüme eden biliş benzeri bir sistem sergilediğini gördük. Yeni çalışma, böcek topluluklarının nasıl müşterek hesaplama gerçekleştirdiğini anlama doğrultusunda atılmış ilk adımlardan biri.”

Kaynak: Rockefeller Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.