Keşfedilen En Yeni Dinozor Tıpkı Günümüzdeki Bir Kuş Gibi Görünüyor

Ancak bu durum, yakın akrabalar demek değil.

Dünya’yı 66 milyon yıl önce gezmiş olan hayvanlar hakkında hâlâ pek çok keşif yapıyoruz ve yeni tanımlanan bir dinozor, günümüzdeki bir kuşa, kasuvara (Avustralya’ya özgü, devekuşu cinsinden ve uçamayan bir kuş), kayda değer oranda benzerlik gösteriyor.

Benzerlikler o kadar fazla ki, taşılbilimciler şimdi uçamayan kasuvarların antik karşılıklarının nasıl davranmış olabilecekleri hakkında daha iyi bir fikir elde etmek için onların üzerinde çalışıyor.

Bu yeni keşfedilen dinozor Corythoraptor jacobsi olarak adlandırılıyor ve şimdiye kadar bulunan kuş benzeri birkaç dinozor sınıfından birisi olan oviraptorit şeklinde sınıflandırılıyor. Canlının neredeyse eksiksiz bir iskeleti, güney Çin’deki Ganzhou şehrinde bulunan bir tren istasyonunun altında keşfedildi.

Araştırmacılar şöyle yazıyor: “Corythoraptor jacobsi‘nin keşfi, oviraptor dinozorların şekilbilimsel ve sınıfbilimsel olarak Ganzhou bölgesinde dünyanın bilinen diğer herhangi bir bölgesinde olduğundan çok daha çeşitli olduklarına dair eşi görülmemiş bulgular sağlıyor.”

Corythoraptor jacobsi ile Yeni Gine’de ve Avustralya’da hâlâ aramızda yaşayan kuşlar arasındaki en çarpıcı benzerliklerden biri, belirgin kafa ibiği veya başlığı. Ayrıca araştırmacılar iki türü karşılaştırarak, bu iki canlının niçin bu yönde evrilmiş olduğuna dair daha iyi bir fikir elde edebileceğimizi düşünüyorlar.

Farkı görebildiniz mi? (Kasuvar sağda.)

Olasılıklar arasında, 15 cm boyutundaki başlığın bir gösteriş veya iletişim biçimi veya üreme açısından uygunluğun bir işareti olarak kullanılması var; tıpkı tavuskuşunun tüyleri gibi.

Araştırmacıların belirlediği diğer benzerlikler arasında uzun, ince boyun ve devekuşunu andıran bir vücut bulunuyor.

1.68 metre uzunluğunda olan dinozor, yiyeceği tutmak için her bir elinde bulunan üç keskin pençeyle, ayaklarıyla hızlı şekilde hareket etmiş olmalı. Hayvanın, dinozorların son çağı olan Geç Kreaste dönemi boyunca 66 ile 100 milyon yıl önce yaşadığına inanılıyor.

Keşif, hem o zamanki bu özel döneme daha fazla ışık tutmaya yardımcı olabilir, hem de bugün Dünya üzerinde çok benzer bir şeye sahip olmamızla birlikte daha gerçek bir ilişki kurmayı sağlıyor.

Ancak kasuvar doğrudan bir akraba değil; günümüzdeki kuşlar dinozorların torunları olsa da, ünlü asteroid (küçük gezegen) çarpışından sağ kurtulmayı başaranlar sadece en küçük ve tohum yiyen kuşlardı, bu yüzden Corythoraptor jacobsi yok olmuş olmalı.

Kasuvarın evrimine gelince, araştırmacılar onun evrimsel tarihini yaklaşık 30 milyon yıl önceye kadar takip etmeyi başardılar.

Ayrıca bu durum, dinozorların ayak izlerinden beyinlerinin karmaşıklığına kadar, onlar hakkında öğreneceğimiz daha pek çok şey olduğunun bir başka kanıtı.

Corythoraptor jacobsi, gözümüzde canlandırmak ve üzerinde çalışmak için bize yepyeni bir dinozor vermenin yanında, yaklaşık 66 milyon yıl sonra, 2017 yılında hâlâ hayatta kalan bir tür ile en yakın şekilde örtüşen dinozor olmasıyla da dikkate değer.

İngiltere’deki Queen Mary Üniversitesi’nde bulunan ve çalışmaya katılmayan David Hone, USA Today‘e konuşarak, “Genel ana hat, çok güçlü bir örtüşme gösteriyor,” diyor.

Bulguların detayları, Scientific Reports bülteninde yayınlandı.