Koronal Döngüler, Göründükleri Gibi Bir Şey Olmayabilir

NASA'nın Geçiş Bölgesi ve Taç Küre Keşif Aracı'yla (TRACE) gözlenen, koronal döngü gibi görünen yapılar. Fotoğraf: NASA/TRACE

Bilim insanlarının uzun zamandır Güneş’in atmosferinde bulunduğunu düşündüğü ipliksi plazma tutamları olan koronal döngülerin birçoğu, aslında optik birer yanılsama olabilir. Araştırmacıların yeni çalışması, Güneş hakkında neler bildiğimize ve neler bilmediğimize dönük yaygın varsayımlara meydan okuyor.

ABD Ulusal Atmosfer Araştırmaları Merkezinin (NCAR) öncülüğünde yürütülen ve iki hafta önce The Astrophysical Journal bülteninde yayımlanan araştırma, Güneş’in taç küresi (korona) üzerinde yürütülen son teknoloji ve gerçekçi 3 boyutlu sanal canlandırmalara dayanıyor. NCAR’ın birkaç yıl önce gerçekleştirdiği canlandırma, bilim insanlarının taç bölümünü ayrı kısımlara ayırıp tekli taç döngülerini izole etmesini sağlamış.

Bunun sonucunda araştırmacılar, döngülerin çoğunun hiç de döngü olmadığını keşfetmiş.

Araştırma takımı aradığı taç döngülerinin bazılarını belirleyebilse de, çoğu durumda Güneş’e ait görüntülerde taç gibi görünen şeylerin aslında Güneş’in atmosferindeki parlak plazma kırışıklıkları olabileceğini de keşfetmiş. Parlak plazma tabakaları üst üste katlandıkça, oluşan kıvrımlar ince parlak hatlar gibi görünüyor ve ayrı, bağımsız plazma tutamlarının görünümünü taklit ediyor.

Araştırma takımının “taç örtüsü” hipotezi hipotezi şeklinde adlandırdığı bulgular, Güneş’i anlamada önemli sonuçlar barındırıyor çünkü taç döngüleri olduğu varsayılan bu yapılar, Güneş atmosferinin yoğunluğu, sıcaklığı ve diğer fiziksel özellikleri hakkında onlarca yıldır birer bilgi toplama yolu olarak kullanılmış.

Yazar: Laura Snider/ABD Ulusal Atmosfer Araştırmaları Merkezi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.