Kozmonotların Beyinlerinde Yapılan Taramalar, Uzayın Motor Becerilere ve Göze Tuhaf Şeyler Yaptığını Gösteriyor

NASA

Hedefi onikiden vurabildiğinizi fakat bunu yapmak için gözlük takmak zorunda olduğunuzu hayal edin. Bazı uzay yolcuları, gezegenin dışına çıktıklarında istemeden böyle bir takas yapıyor olabilirler.

Dün yayımlanan bir çalışmada, Uluslararası Uzay İstasyonu’na gerçekleştirdikleri uzun görevlerden döndükten yaklaşık sekiz ay sonra, sekiz erkek Rus kozmonotun beyinleri inceleniyor.

Araştırmacılar, kozmonotların beyinlerinde küçük değişimler keşfetmişler. Bu değişimler, bu adamların daha becerikli olduğunu fakat görüş kabiliyetlerinin biraz bozulduğunu gösteriyor.

Çalışmanın baş yazarı Steven Jillings, “Aslında yeni bir tür motor beceri kazanmışlar; bisiklet sürmek gibi” diyor.

Araştırmacılar bir tür MRI kullanarak, kozmonotların beyinlerine ait 3 boyutlu görüntüler oluşturmuş.

Yapılan taramalarda, beyincik bölgesindeki doku miktarının arttığı görülmüş. Beynin bu kısmı; denge, eşgüdüm ve duruştan sorumlu (yukarıdaki videoda yeşille gösterilmiş).

MRtrix3 kullanılarak yapılan canlandırma, Steven Jillings ve Ben Jeurissen’e ait. Antwerp Üniversitesi

Fakat taramalar ayrıca, uzayda yaşayan insanların yakını görmekte sorun yaşayabileceğini de göstermiş. Bu değişimlerin her ikisi de uzun sürüyor olabilir. Motor becerilerden kaynaklı beyin değişimleri, pratik yapan herkeste görülüyor fakat bilim insanları kozmonotlardaki değişimin bu kadar uzun sürmesini beklemiyormuş. Yakını görmede sorun yaşamak ise beyindeki sıvının yukarı doğru çıkmasından ve bu sıvının gözün arkasında toplanarak, şişmeye sebep olabilmesinden kaynaklı.

Aria Bendix/Business Insider. Ç: O.