Kraliçenin Genleri, Bütün Karınca Kolonisinin Cinsiyetini Belirliyor

Fotoğraf: Supersmario/iStock

Araştırmacılar, hayvanlar aleminde yaşanan ilginç bir olayın; kraliçe karıncaların tamamen erkek ya da tamamen dişi karınca yumurtaları üretmesinin genetik temelini keşfetmişler.

Makalenin eş yazarı ve Riverside – California Üniversitesinde (UC Riverside) böcek bilimci olan Jessica Purcell, “Bir ebeveynin sadece tek cinsiyetli yavru dünyaya getirmesi ilginç” diyor.

Bilim insanları, karınca kolonilerinin tamamen erkek ya da tamamen dişi nesiller dünyaya getirmede uzmanlaşabildiğini bir süredir biliyormuş. UC Riverside’da çalışan bilim insanlarıysa ilk defa, tek bir kromozomda bu olguyla ilişkili bir gen dizisinin yerini belirlemişler.

Araştırmacıların keşfi, PNAS bülteninde yayımlanan yeni bir makalede anlatılıyor.

İnsanlar çiftleştiği zaman, her iki ebeveyn de genomlarının bir kopyasını kendi çocuklarına aktarıyor. Fakat dişi karıncalar, insanlar ve diğer çoğu hayvan gibi iki kopya taşırken; erkekler sadece bir kopya taşıyor.

UCR’de evrimsel biyolog olan kıdemli eş yazar Alan Brelsford, “Erkek karıncalar, annelerinin bıraktığı döllenmemiş yumurtalardan gelişiyor” diyor. “Bu sebeple erkek karıncaların, arılar ve eşek arılarında olduğu gibi genetik olarak bir anneleri var fakat babaları yok.”

Yazar: Jules Bernstein/Riverside – California Üniversitesi.