Kuş Boyutundaki Bu İki Dinozor Süzülmüş Fakat Uçamamış

Yi. Dinostar

Yarasa benzeri kanatları olmasına rağmen, Yi ve Ambopteryx uçmaya çalışmış fakat sadece yaşadıkları ağaçların arasında acemice süzülmeyi başarmışlar. Ağaçta yaşayan diğer dinozorlar ve ilk kuşlar ile rekabet edemeyen bu canlıların nesli, sadece birkaç milyon yıl sonra tükenmiş. Bulgular, çağdaş kuşlar evrimleşmeden önce dinozorlarda birkaç farklı biçimde uçma kabiliyetinin evrimleştiğini destekliyor.

Mount Marty Üniversitesi’nde yardımcı biyoloji profesörü olan birinci yazar Thomas Dececchi, “Kuşlar havalandığında, bu iki türün havada kalma kabiliyeti çok zayıfmış ve oyunun dışında kalmışlar” diyor. “Beklenenden daha düşük performans göstererek belki birkaç milyon yıl hayatta kalabilirsiniz fakat üstte yırtıcılar, altta da rekabet vardı. Hatta buna bazı küçük memelileri de eklediğimizde, onları yok olana kadar oyunun dışına itmişlerdi.”

Yi ve Ambopteryx, yaklaşık 160 milyon yıl önceki Geç Jura Dönemi’nde Çin’de yaşayan ufak hayvanlarmış. Bir kilodan daha hafif olan bu canlılar, kuşları meydana getiren grup olan teropod dinozorların olağandışı örnekleri niteliğinde. Çoğu teropod, yerde yaşamayı seven etçillerden oluşuyor. Fakat Yi ve Ambopteryx, ağaçları evleri bellemiş ve böcekler, tohumlar ile diğer bitkilerden oluşan bir beslenme düzenleri varmış.

Ambopteryx longibrachium. Chung-Tat Cheung & Min Wang / Çin Bilimler Akademisi, Omurgalı Taşılbilimi ve Paleoantropoloji Enstitüsü

Dececchi ve çalışmaya katkıda bulunanlar, bu hayvanların nasıl uçtuklarını merak etmiş ve fosilleri lazer uyarımlı ışıma (LSF) kullanarak taramışlar. Bu yöntemde standart beyaz ışıkla görülemeyen yumuşak doku detayları, lazer ışığıyla görülebiliyor. Daha sonra matematiksel modeller kullanan takım; ağırlık, kanat genişliği ve kas yerleşimi gibi pek çok farklı değişkeni test ederek, bu canlıların nasıl uçmuş olabileceklerini tahmin etmiş.

“Eğer bir hayvanın herhangi bir sebeple uzun mesafe katetmesi gerekiyorsa; süzülmek, başlangıçta biraz daha çok enerjiye mal oluyor fakat daha hızlıdır. Aynı zamanda, bir kaçış yolu olarak da kullanılabilir. Muhteşem bir şey değildir fakat bazen bir miktar enerji kaybetmek ile yenmek arasında yapılan bir seçimdir” diyor Dececchi. “Baskı altına girdiklerinde, alanlarını kaybetmişler. Yerde kazanamamışlar. Havada da kazanamamışlar. İşleri bitmiş.”

Cell Basın. Ç: O.