Kuşlar Neden Islanmaz?

Kısa cevap Yağ sayesinde

Temelde protein yapısına sahip olan kuş tüyleri, keratin adı verilen bir maddeden oluşuyor. Keratin, derinin alt tabakalarındaki yaşlı hücrelerin besin ve oksijen kaynaklarından uzaklaşarak ölmesi ve yerlerini genç hücrelere terk etmesi sonucu oluşan sert ve dayanıklı bir madde.

Eğer bir kuş tüyünü mikroskop altına alır ve incelersek, karşımıza olağanüstü bir yapı çıkar. Tüylerin ortasında hepimizin bildiği uzun ve sert bir boru bulunur. Bu borunun her iki tarafından yüzlerce tüy çıkar. Boyları ve yumuşaklıkları farklı olan bu tüyler, kuşa aerodinamik özellik kazandırır. Ancak daha da ilginç olanı, bu tüylerin herbirinin üzerinde de ‘tüycük’ denilen ve gözle görülemeyecek kadar küçük tüylerin bulunmasıdır. Tüycüklerin üzerinde ise ‘çengel’ adı verilen minik kancalar vardır. Bu kancalar sayesinde her tüycük birbirine bir fermuar mekanizması gibi tutunur. Çengeller herhangi bir şekilde birbirinden ayrılırsa, kuşun bir silkinmesi veya daha ağır hallerde gagasıyla tüylerini düzeltmesi eski haline dönmesi için yeterlidir.

Kuşlar hayatlarını devam ettirebilmek için tüylerini daima temiz, bakımlı ve her an kullanıma hazır tutmak zorundadır. Tüylerin bakımı için kuyruklarının dibinde bulunan yağ keselerini kullanırlar. Gagalarıyla bu yağdan bir miktar alarak, tüylerini temizler ve parlatırlar. Bu yağ, yüzücü kuşlarda suyun içinde veya diğerlerinde yağmur altındayken suyun deriye ulaşmasına engel olur. Dahası kuşlar tüylerini kabartarak, soğuk havalarda vücut ısılarının düşmesini engelleyebilirler. Sıcak havalarda ise tüylerini vücutlarına yapıştırmaları, vücutlarının serin kalmasını sağlar.