Mars’ta Yeni Tip Antik Krater

Mars'taki bir kraterin zemini boyunca yayılıp yükselen sırtlar, muhtemelen bir zamanlar gezegenin güneyindeki dağlık arazileri kaplayan ve uzun zamandır kayıp olan bir buzulun akıntılarıyla oluşmuş. Fotoğraf: NASA

Brown Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, Mars’ta daha önce bilinmeyen ve gezegenin erken dönem iklimine yönelik ipuçları ortaya çıkarabilecek antik bir krater tipi keşfetmişler.

Doktora öğrencisi Ben Boatwright’ın önderlik ettiği bir araştırma takımı, Planetary Science Journal bülteninde yayımlanan bir çalışmada henüz isim verilmeyen ve kafa karıştırıcı özelliklere sahip olan krateri tarif ediyor. Kraterin zemini, antik akıntı yatakları ve göletlerine dair kesin jeolojik kanıtlar barındırıyor fakat suyun kratere dıştan girmiş olabileceği giriş kanallarının kanıtı görülmüyor. Ayrıca, alttan çıkmış olabilecek kaynar yer altı suyu faaliyetine yönelik de hiç kanıt bulunmuyor.

Peki bu su nereden geldi?

Araştırmacılar sistemin, muhtemelen uzun zaman önce kaybolan bir Mars buzulunun yüzey akışıyla beslenmiş olduğuna karar vermiş. Buzuldan akan su, kratere üstten gelmiş ve bu yüzden, doğrudan zeminde aktığı zaman yaptığı gibi arkasında vadi bırakmamış. Su, nihayetinde düşük rakımlı krater zeminine boşalmış ve buradaki çıplak Mars toprağında jeolojik işaretini bırakmış.

Çalışmada tarif edilen göl tipi, NASA keşif araçlarının şu an araştırmakta olduğu Gale ve Jezero gibi diğer Mars krater göllerinden çok farklı.

“Bu hidrolojik sistem tipi, Mars’ta daha önce tanımlanmamıştı” diyor Boatwright. “Şimdiye kadar nitelendirilen göl sistemlerinde kraterin dışından gelen, krater duvarını yaran ve bazı durumlarda diğer tarafa geçen drenaj bulguları görüyoruz. Fakat burada böyle olmuyor. Her şey kraterin içerisinde gerçekleşiyor ve bu, daha önce nitelendirilenlerden çok farklı.”

Brown Üniversitesi. Ç: O.