Mavi Gözlülük İle Alkolikliğe Yatkınlık Arasında İlişki Var mı?

Bu ayın başlarında Vermont Üniversitesi’nden bir grup bilim insanı, pek de aklımıza gelmeyecek bir araştırmanın sonucunu açıkladılar. Ekip açık göz rengine sahip bireylerin, özellikle mavi gözlülerin, koyu renkli gözlere sahip katılımcılara nazaran alkolik olma oranın daha fazla olduğunu buldu. Yani, açık göz rengine sahip bireyler alkolizme yatkın. “Mavi gözlülük alkolik olmaya sebep oluyor” diye algılamayın, öyle bir durum yok (1 2 güne bu tarz başlıklar görürseniz medyamızda şaşırmayın). Ayrıca bu araştırma alkolizmin sebeplerini aydınlatmaya pek yardımcı olacakmış gibi gözükmüyor.

Araştırmayı yürüten ekip, alkolizm de dahil, psikolojik problemlere sahip 10.000 kişinin bilgilerini topladı. Yaptıkları araştırma American Journal of Medical Genetics: Neuropsychiatric Genetics (Part B) dergisinde yayınlandı. Ekibin ulaştığı sonuca göre açık göz rengine sahip bireyler koyu renklilere göre alkolizme daha yatkın.

Her hastalığın olduğu gibi alkolizmin de bir genetik tabanı var. Ekip bununla alakalı bir buluşa çok yaklaştı. Fakat bulmak o kadar da kolay değil. 20 yıldır alkolizm ve genler arasında ilişki kurulmaya çalışılıyor. Bu araştırmanın yazarlarından birisi olan Dawei Li ise bu konu hakkında şunları söylüyor, “önerilen gen bölgelerinden sadece ufak bir kısmı açıklanabildi. Bu yeterli değil çünkü büyük bir kısmı hala gizemini koruyor.” Göz rengini birden fazla gen etkiliyor, alkolik olmaya yatkınlık hakkında da böyle düşünebiliriz.

Diğer hastalıklardan farklı olarak alkol kullanmayı tetikleyen çok daha fazla etken var. Yani dış faktörle çok daha fazla. Bu yüzden alakalı bir gen bulmak güç. Göz rengini etkileyen bir gen ile bağlantı bulunsa dahi, bu genin tek etken olduğunu söylemek çok güç.

Araştırmacılar, ilerleyen dönemlerde zihinsel hastalıklarla genleri ilişkilendirmeyi başaracağını umuyor. Siz yine de alkolik olmaktan korkuyorsanız, soy ağacınızdaki alkolik olan akraba sayınızı inceleyebilirsiniz. Mavi gözlü olup olmamaktan daha garanti bir sonuç bu.