Merkür, Güneş’in Önünden 2032’ye Kadar Son Defa Geçti

YAZAR: SIGNE DEAN

Merkür, Güneş’in önünden 2032’den önce son kez geçti. Geçiş olarak adlandırılan bu olay, bir gezegenin ana yıldızımızın bize bakan tarafından geçtiğini görmek için nadir bir fırsat sunuyor.

Dünya’nın Güneş Sistemi’nde durduğu yerden, sadece Merkür ile Venüs’ün geçişlerini görebiliyoruz; çünkü bunlar, uzaydaki kayamıza göre daha altta duruyor.

Merkür, bir yüzyılda yaklaşık 13 kez geçiş yapıyor. Bu olayların dördü, içinde bulunduğumuz on yılda meydana geldi; bundan sonra, 2032’ye kadar olmayacak.

Bu yüzden Kuzey Amerika’nın doğusu ile Güney Amerika’da, ellerindeki gözlem aletleriyle Güneş’e nişan alan heyecanlı yıldız gözlemcilerini görmek şaşırtıcı değil; Bu iki bölge, yaklaşık 5.5 saat süren bu geçişin tamamıyla görülebildiği yerlerden biriydi.

Olumsuz hava koşulları sebebiyle veya sadece yanlış yerde olduğundan bu olayı kaçıranlarımız için; hazır olay da geçmişken, bakılacak bir sürü video ve fotoğraf bulunuyor.

Elbette; sadece yerde değil, uzayda da Güneş’e nişan almış teleskoplarla birlikte Merkür’ün geçişini en iyi NASA yakalamış.

Bu fotoğrafta Washington Anıtı’nın silüetiyle birlikte görülen bu küçük gezegen, Güneş’in merkezine yakın bir yerde duruyor.

Bu fotoğraflarda, Güneş’in ön kısmının ne kadar lekesiz olduğuna dikkat edin; Güneş, şu an epey düşük bir faaliyet sergiliyor ve geçiş gününde hiç görünür güneş lekesi yokmuş.

Gezegenin güzergâhını bir teleskopla izlemek (ve yakalamak) için, aşağıdakilere benzeyen özel bir filtre takmanız gerekiyor (Güneş’e çıplak gözle bakmanın hiçbir zaman iyi bir şey olmadığını söylememize gerek yok herhalde).

Gezegeni görmek için biraz şaşı bakmanız gerekse de, Flickr kullanıcısı fdecomite’nin çektiği bu fotoğrafta (filtre olarak kullanılan) kaynak camının oluşturduğu yeşil rengi sevdik.

(fdecomite/Flickr/CC BY 2.0)

Şimdi, eğer bu olayın tamamını yeniden yaşamak istiyorsanız; Slooh teleskobu, YouTube’da halen izlenebilen bir canlı yayın yapmıştı. Bu arada bunu televizyonda izleyerek, evcil hayvanlarınızın gökbilimle daha çok ilgilenmesini sağlayabilirsiniz.

Fakat en iyi anları görmek istiyorsanız, NASA’nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi ve Genna Duberstein’in derlediği bu büyülü derlemeyi izlemeniz lazım. Güneş’in kızgın plağı boyunca hız kazanan o küçük siyah nokta, esasında büsbütün bir gezegen.

Merkür’ün geçiş görüntülerini, NASA’nın buradaki internet sitesinde kapsamlı şekilde görebilirsiniz.