Mikrobiyal Şekilde Üretilen Lifler Çelikten Daha Güçlü, Kevlar’dan Daha Dayanıklı

128 tekrarlı proteine sahip palimerik amiloid lif. Görüntü: Jingyao Li

Genetik mühendislik uygulanmış bakterilerin ürettiği yeni bir lif hem çelikten daha güçlü, hem de Kevlar’dan daha dayanıklı.

Örümcek ağının, Dünya üzerindeki en güçlü, en dayanıklı malzemelerden biri olduğu söylenir. Şimdiyse St. Louis – Washington Üniversitesi’nde çalışan mühendisler amiloid ipek melez proteinleri tasarlamış ve bunları üzerinde mühendislik uygulanmış bakterilerde üretmişler. Ortaya çıkan lifler, bazı doğal örümcek ipeklerinden daha güçlü ve daha dayanıklı.

Bilim insanlarının yeni araştırması, ACS Nano bülteninde yayımlandı.

Kesin konuşmak gerekirse “polimerik amiloid” lif adı verilen bu yapay ipek, teknik olarak araştırmacılar tarafından değil, üzerinde genetik mühendislik uygulanan bakteriler tarafından üretilmiş. Çalışmanın yapıldığı McKelvey Mühendislik Fakültesi Enerji, Çevre & Kimya Mühendisliği Bölümü’ndeki laboratuvarın sahibi Fuzhong Zhang, daha önce örümcek ipeği üzerinde çalışma yürütmüş. Zhang’ın laboratuvarında 2018 yılında mühendislik uygulanan bakteriler, bütün önemli mekanik özelliklerde doğal emsalleriyle eşdeğer nitelik sergileyen rekombinant bir örümcek ipeği üretmişler.

“Önceki çalışmamızdan sonra, yapay biyoloji platformumuzu kullanarak örümcek ipeğinden daha iyi bir şey yapabilir miyiz diye düşündüm” diyor Zhang.

Zhang’ın laboratuvarında doktora öğrencisi olan birinci yazar Jingyao Li’nin de içerisinde bulunduğu araştırma takımı, örümcek ipeğinin bazı cazip özelliklerini korurken, ipek proteinlerinin amino asit dizilimini değiştirip yeni özellikler eklemişler.

Brandie Jefferson/St. Louis – Washington Üniversitesi. Ç: O.