Mira’nın Son Yolculuğu: Karanlık Evreni Araştırmak

Süperbilgisayar MIRA. Görüntü: Ulusal Argonne Laboratuvarı

ABD Enerji Bakanlığı’nın Ulusal Argonne Laboratuvarı’nda çalışan fizikçiler ile bilgisayar bilimcilerden oluşan araştırma takımı, şimdiye kadar gerçekleştirilen en büyük beş evrenbilimsel canlandırmadan birini yürütmüşler. Bu canlandırmadan toplanan bilgiler, geniş ölçekli evrenbilimsel deneylere yol açmaya yardımcı olabilecek gökyüzü haritalarında kullanılacak.

Son Yolculuk adı verilen canlandırmada, kütlenin evrende zamanla dağılımı takip ediliyor; diğer bir deyişle, kütleçekimin “karanlık madde” adı verilen gizemli ve görünmez bir cismin kümelenerek, içerisinde galaksilerin oluşup evrimleştiği hale isimli daha büyük yapıları nasıl oluşturduğu araştırılıyor.

Son Yolculuk canlandırmasının görselleştirilmiş hali. Görüntü: Ulusal Argonne Laboratuvarı

Bilim insanları bu canlandırmayı, Argonne’un süperbilgisayarı Mira’da yürütmüş. Aynı araştırmacılar, Mira ilk defa açıldıktan günler sonra; 2013 yılında da Dış Kenar adı verilen önceki bir evrenbilim canlandırmasını yürütmüşler. Makinenin yedi yıllık ömrü boyunca çeşitli canlandırmalar yürüten takım, Son Yolculuk canlandırmasıyla Mira’yı emekliye ayırıyor.

Son Yolculuk, gözlemsel ve hesaplamalı teknolojinin sadece yedi yılda ne kadar yol katettiğini gösteriyor. Bu canlandırma ayrıca, Aşama-4 yer tabanlı kozmik mikrodalga arkaplan deneyi (CMB-S4), Uzay Zaman Miras Gözlemi (Şili’deki Rubin Gözlemevi’nce yürütülüyor), Karanlık Enerji Tayfölçüm Aygıtı ve iki NASA görevi olan Roman Uzay Teleskobu ile SPHEREx gibi deneylere veri ve fikir sağlayacak.

ABD Enerji Bakanlığı/Ulusal Argonne Laboratuvarı. Ç: O.