NASA, 30 Milyon Km Mesafeden Dünya’ya Kedi Videosu Gönderdi

Taters'in 15 saniyelik videosu, 30 milyon kilometreden fazla mesafe katederek Dünya'ya ulaştı. Görüntü: NASA/JPL-CALTECH

Kedi Taters, Uzayın Derinliklerinden Gönderilen İlk ‘ultra-HD’ Videonun Yıldızı

NASA’nın Psyche, geçtiğimiz hafta Dünya’ya şifreli bir yakın-kızılötesi lazer ışını gönderdi.

NASA’nın Psyche uzay aracı, “ilk ışık” lazer veri aktarımını başarıyla göndererek bir aydan kısa süre içinde tarihi bir iletişim başarısına daha imza attı. 11 Aralık’ta uzay aracında yer alan Derin Uzay Optik İletişim aygıtının uçuş lazer haberleşme bölümü, yaklaşık 30 milyon km mesafeden Dünya’ya “ultra yüksek çözünürlüklü” bir video kesiti gönderdi. Bu mesafe sadece aktarım için değil, kedi videoları için de yeni bir rekor.

NASA’nın 18 Aralık’taki duyurusuna göre Psyche, geçen ay son varış noktası olan ve Mars- Jüpiter arasında yer alan metal zengini bir asteroide doğru giderken saniyede 267 megabit (Mbps) hızındaki en yüksek bant genişliğinde Dünya’ya şifreli, yakın-kızılötesi bir lazer ışını gönderdi. Caltech Palomar Gözlemevindeki araştırmacılar ise yaklaşık 101 saniye sonra aldıkları bu veri paketini indirdiler. Araştırma takımı daha sonrasında her bir video karesini, klibin aynı anda oynatıldığı NASA’nın Jet İtiş Laboratuvarına gönderdi. Ardından, Taters isimli bir kedi ise uzayın keşfinde tarih yazdı.

NASA’nın açıklamasına göre bu 15 saniyelik video klibinin ana karakteri, tarihteki ilk televizyon test yayınlarından bazılarına yapılan bir gönderme niteliğinde. 1928 yılında başlayan bu ilk yayınların pek çoğunda, ünlü bir çizgi film karakteri olan Kedi Feliks’in küçük bir heykeli yer alıyordu. Kedilerin telekomünikasyondaki uzun geçmişi onuruna, Psyche’in gönderdiği bu kısa sahnede Taters adındaki büyükçe bir sarman, arkada sakin bir müzik çalarken divanın bir ucundan diğer ucuna kadar kırmızı bir lazer noktasını kovalıyor. Videoya bindirilen grafikler, Psyche’in yörünge güzergahı, teknik özellikleri ve veri bit hızı bilgisi gibi daha yerinde bilgilerin yanısıra bu sevimli kediyle alakalı nabız hızı gibi bilgileri de gösteriyor.

NASA’nın bu son marifeti, söylenenlere göre Dünya üzerindeki en yüksek indirme hızlarından geri kalmıyor.

JPL’de projenin alıcı elektronikleri şefi olarak çalışan Ryan Rogalin, “Milyonlarca km öteden veri aktarmasına rağmen, Psyche bu videoyu çoğu geniş bant internet bağlantısından daha hızlı göndermeyi başardı” diyor. “Aslında, Palomar’da videoyu aldıktan sonra internet üzerinden JPL’ye gönderdik ama bu bağlantı, uzayın derinliklerinden gelen sinyalden daha yavaştı.”

Bu ve Psyche’in lazer sistemi üzerinde gelecekte yapılacak testler sayesinde NASA, astronotların iletişim cihazlarını Ay ve Mars’a yapılacak uzun vadeli yolculuklara hazırlamayı planlıyor.

NASA Başkan Vekili Pam Melroy, “Bant genişliğimizi artırmak, gelecekteki keşif ve bilim hedeflerimize ulaşmak için zaruri bir adım” diyor. “Bu teknolojinin ilerletilmesine gelecekte yapılacak gezegenler arası görevler esnasında kuracağımız iletişimi dönüştürmeye devam etmek için can atıyoruz.”

Ancak şimdilik sahne Taters’in; her ne kadar videonun odak noktası, televizyonun ilk test yayınlarına yapılan bir göndermeden ibaret olmasa da…

NASA’nın duyurusu şöyle devam ediyor: “Kedi videoları ve mimleri, günümüzde internette karşılaştığımız en ünlü içeriklerden. Tesadüfe bakın ki kediler lazerleri kovalamayı seviyor.”

Yazar: Andrew Paul/Popular Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.