NASA, Pazartesi Günü Ay Hakkında Önemli Bir Keşif Açıklayacak

NASA

NASA’dan gelen son mesaja göre uzay ajansı, 26 Ekim Perşembe günü “Ay hakkında yeni ve heyecan verici bir keşif” duyuracak.

Bu yeni sonuçlar ise Stratosferik Kızılötesi Gökbilim Gözlemevi’nden (SOFIA) geliyor. SOFIA, aslında dünyanın havada giden en büyük gözlemevi; üzerine delik açılan ve büyük bir yansıtmalı teleskop takılan Boeing 747SP uçağı.

Dünya tabanlı teleskoplardan farklı olarak SOFIA, yerden yaklaşık 11 kilometre yukarıda ve stratosfer tabakasının üst bölümlerinde geziyor. Gözlemevi burada, kızılötesi dalga boylarını engelleyen atmosferin %99’unun üzerine çıkıyor ve evreni kızılötesi ışık ile araştırıyor.

Çok meşgul bir uçak olduğuna şüphe yok. SOFIA’nın cihazları, geçtiğimiz zamanlarda Mars’ın atmosferinde oksijen keşfederek tarihi bir tespit gerçekleştirmiş ve bu sayede uzayda ilk defa moleküler bir bağ olduğu görülmüştü. Ayrıca ötegezegenlerin çarpışmasına, galaksilerin merkezlerine ve çok daha fazlasına ışık tutan sayısız kızılötesi gözlem yapmıştı. Bunlar arasında, aşağıda Samanyolu galaksimizin merkezini gösteren kızılötesi görüntü de yer alıyor.

NASA/SOFIA/JPL-Caltech/ESA/Herschel

Gözlemevi, bu defa gözünü evimizin çok yakınına çevirmiş. Uzay ajansına göre yeni keşif, “NASA’nın Ay hakkında daha fazla şey öğrenme çabasına katkıda bulunuyor”.

Basın bilgilendirme toplantısına katılanlar arasında NASA’nın Ames Araştırma Merkezi’nde çalışan ve SOFIA görevi projesinde bilim insanı olarak görev yapan Nasim Rangwala ile NASA’nın İnsan Keşif ve Operasyonları Görev Müdürlüğü’nde baş keşif bilimci olan Jacob Bleacher yer alıyor.

Keşif hakkında daha fazlasını Pazartesi günü öğreneceğiz fakat NASA, bunun biraz Artemis programıyla ilgili olduğunu belli ediyor. Artemis programıyla insanlar 2024 yılında yeniden Ay’a gönderilecek ve bu görev, 2030’larda başlanacak Mars keşfinde bir ara nokta olarak kullanılacak.

Duyuru, 26 Ekim’de TSİ 19:00’da kurumun internet sitesinden canlı yayınlanacak.

Signe Dean/ScienceAlert. Ç: O.