Neandertaller, İnsanlarda Genital Siğillere Sebep Olmuş Olabilir

İnsansıların Eski Zamanlardaki Kaçamaklarına Dair Bir Vaka

Evrimsel geçmişimizin belirli bir noktasında, Homo Sapiens atalarımız Neandertaller ile birlikte oldular. Günümüzde neredeyse her bireyde çok az miktarda Neandertal DNA’sı bulunuyor olması, bu türler arası çiftleşmelerden kaynaklanmakta. “Molecular Biology and Evolution”da yayımlanmış yeni bir araştırmaya göre ise, genetik çeşitliliğe ek olarak antik insansılar bizde cinsel yolla geçen yaygın bir enfeksiyona da sebep olmuş olabilirler: Rahim ağzı ve ağız kanserlerine sebep olan HPV’nin (insan papillom virüsü) bir çeşidine.

İnsanlar ve Neandertaller iki ayrı türe ayrıldıklarında, HPV de onlarla birlikte farklı şekillerde evrim geçirdi. Neandertaller ve Denisovanlar HPV16A olarak da bilinen virüs türünü, ilk insanlar ise HPV16 B, C ve D türlerini taşıyorlardı. İnsanlar yaklaşık 60.000 yıl önce Afrika’dan göç ettiklerinde, bahsedilen HPV16 virüs türlerini arkalarında bıraktılar. Avrupa ve Asya’ya ulaştıklarında ise, Neandertaller ve onların sahip olduğu virüs türleri ile karşılaştılar. Çiftleştiklerinde de HPV16A virüs türü insanlara geçmiş oldu.

Araştırmacılar, istatistiksel modelleme kullanarak HPV16’nın evrimsel kökenlerinin izini sürmeyi başardılar. Tüm dünyadan 118 viral DNA dizilimini gözden geçirdiler ve virüste dönemsel olarak ortaya çıkmış mutasyonlara dayanarak bir zaman çizelgesi oluşturdular. Ardından, HPV16’nın tüm dünyaya nasıl yayıldığını anlayabilmek için bu viral evrim çizelgesi ile bilim insanlarının hâli hazırda insan evrimine yönelik bildiklerini karşılaştırdılar.

Fransa Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezi kıdemli araştırma yazarı olan Ignacio Bravo, “İnsanlık tarihi, aynı zamanda taşıdığımız ve kalıtım yoluyla aldığımız virüslerin de tarihi.” diye belirtiyor bir cümlesinde. “Bizim çalışmamız gösteriyor ki, bazı saldırgan onkojenik virüslerin antik insanlardan modern insanlara geçişi cinsel temas ile gerçekleşmiş.” diyerek devam ediyor.

Araştırma, diğer her yerde inanılmaz derecede yaygın olmasına karşın Sahraaltı Afrika’da neden neredeyse hiç HPV16 olmadığına ışık tutuyor. Ve ilerleyen zamanlardaki araştırmalar, HPV bulaşımının bazı insanlarda hızlıca iyileşirken bazılarında geçmek bilmemesine ve kansere sebep olmasına kalıtsal farklılıklarımızın sebep olup olmadığını ortaya çıkarabilir. Ancak şu an için kesin olan bir şey varsa o da bu durumun, kiminle randevulaşırsanız randevulaşın korunmalı seksi tercih etmeniz gerektiğini işaret eden bir hatırlatma niteliğinde olması.

YAZAR: KNVUL SHEIKH