Neden kütüphaneler küf kokar?

Bu küflü koku büyük olasılıkla selüloz çürümesinin kokusu. 19. yüzyıl ortalarında kağıt üreticileri pamuk ya da keten yerine odundan elde edilen kağıt hamurunu kullanmaya başladığından beri, kağıtların içeriğinde adına odun ruhu (lignin) denilen bir madde var. Bu da zamanla aside dönüşerek kağıdı dayanıksızlaştırıyor. 2001’den bu yana ABD Kongre Kütüphanesi, her yıl en aşağı 250.000 kitaba magnezyum oksit uyguluyor. Bu kimyasal madde, kağıttaki asidi gideriyor ve çürümeyi yavaşlatıyor. İskoçya’daki Strathclyde Üniversitesi’nden kimyager Lorraine Gibson, Heritage Smells (Yadigar Kokular) adını verdiği bir projeyle, çürümeyi erken aşamalarda saptamayı hedefliyor. Gibson, şu anda elle taşınabilen bir kütle spektrometresi, yani küf kokusuna yol açan molekülleri saptayacak bir yapay burun üzerinde çalışıyor. Moleküller özel bir tüpten geçiyor ve tüpteki hareketleri, molekülün kütlesinin belirlenmesini sağlıyor. Araştırmacılar çürümeyi hızlandıran molekülleri saptadıktan sonra, önleme çalışmalarına başlayabilecekler.