“Nesnelerin İnterneti” Projesi!

2

Ekran Resmi 2016-06-23 10.28.44

Muhammet Kandemir

Nesnelerin İnterneti ya da yarı otonom arabalar ne kadar havalı olursa olsun hiçbiri bunların bir araya getirilerek, eski IndyCar pilotu ve şu anki Schmidt Peterson Motorsports’un ortağı, kuadriplejik Sam Schmidt’in yeniden yarışabilmesini sağlamak kadar ilgi çekici değil.

Arrow teknoloji şirketindeki gönüllüler, SAM (yarı-otonom otomobil) projesi üzerinde birkaç yıldır çalışıyorlar. Gönüllüler, IoT’deki (Nesnelerin İnterneti) son gelişmeleri kullanarak Schmidt’i yeniden direksiyon başına geçirmeyi hedefliyorlar.

Projede ki son yenileme, mevcut bir 2016 Corvette Z06 Stingray üzerineydi. Başmühendis Noel Marshall, motor ve şanzıman gibi temel bileşenlerin değiştirilmediğini, “Yaptığımız her şey, bulunan temelin üzerine eklendi” şeklinde belirtti. Ekip, Schmidt’i emniyetini sağlayan 6 noktalı emniyet kemerini sabitlemek için bir çubuk ekledi. Başmühendis telefon röportajında  “ Yüze takılan kameraların yanı sıra araç kokpitinde görebileceğiniz tek ekipman buydu” dedi.

Proje ekibine göre Scmhmidt’in, aracı tamamen kendi başına sürmesine olanak sağlayan şey yüze takılan kameralar. Schmidt, üzerinde yansıtıcı işaretleri olan güneş gözlüklü bir kulaklık mikrofon takıyor. Dört kamera, kafa hareketlerini izleyerek onları sürüş eylemine dönüştürmek üzere yerleştirildi. Araçta direksiyon simidi olduğundan, istenildiği zaman bagajdaki IoT (Nesnelerin İnterneti) sistemi kapatılabilir ve araba normal bir şekilde kullanılabilir. Ama takım, Schmidt’in direksiyonu kendisi için bir geri bildirim olarak kullandığını fark etti. Marshall “Schmidt, direksiyon sayesinde virajlarda ne kadar hızlı döndüğünü görebiliyordu” dedi.

Bu oldukça önemli çünkü Schmidt’in omuriliği, 2000 yılında bir hazırlık turundaki kazada çok kötü bir şekilde zarar görmesine rağmen, o hala gerçekten bir yarış arabası pilotu. Ryan Hanson “Biz Sam’e asla yarış çizgisinde nasıl süreceğini söylemek zorunda değildik” dedi. “Biz ona asla virajı nasıl alacağını öğretmek zorunda kalmadık. Algılama sistemimizi geliştirdiğimiz yöntemi biliyor olduğu için bir adım öndeydik.”

SAM projesinde ilk başlarda akla gelen şey, bazı yeni araçlarda kullanılan şerit takip teknolojisine benzer bir yol güdüm sistemi kullanmaktı ve bu sayede Schmidt şeridin dışına çıktığında araba onu merkeze getirecekti. Arrow şirketinde uygulama mühendisi Grace Doepker gülerek“ Sam’in simülatörü kullandığını gördüğümüzde bunun pek mümkün olmayacağını anladık” dedi. “Hiçbirimiz profesyonel sürücüler olmadığımızdan bunu düşünmedik”

Ekran Resmi 2016-06-23 10.29.40

Ayrıca, takım Schmidt’in gaz ve freni kontrol etmesi için daha iyi bir şeye ihtiyacı olduğunu fark etti. Schmidt bazen gazı köklemek bazen de gaza basmadan gitmek istiyordu ama SAM projesinin önceki denemelerinde bu pek mümkün olmuyordu. Doepker “Ağzında bir boru yardımıyla gazı kontrol etme fikri Sam’e aitti. Gaz için üflüyor, fren içinse içine çekiyor” dedi. Ayrıca Doepker, bu sistemin kuadriplejik insanların günlük yaşamlarında kullandıkları boruya benzediğini, fakat onlardan daha detaylı olduğunu belirtti. “İlk başta bunun çalışacağına inanmıyordum ama çalıştı”. SAM 3.0, Schmidt’in arabayı çalıştırması ve vites değiştirmesi işlerini yapması için bir yardımcı pilot yerine ses kontrol sistemine sahip.

Schmidt tabi ki de bir yardımcı pilot kullanıyor ve son zamanlarda bu kişi Robbie Unser. Corvette’in yolcu tarafında tıpkı sürücü adayı eğitim araçları tarzında, mekanik olarak bağlı gazı, freni ve direksiyon simidi var. Ancak, yardımcı pilot Schmidt için güvenlik önlemi olarak duruyor ve yarış koçu gibi davranıyor. Marshall: “Biz otonom sürüş rekoru kırmaya çalışmıyoruz” gerçi 18 Mayıs’ta Indianapolis yarış pistinde Schmidt 245 km/s hıza ulaştı. “Biz bu teknolojiyi rekabet veya ticarileştirmek için kullanmayı düşünmüyoruz. Biz sürücülere olanak tanımaya çalışıyoruz. Bu onları tekrardan direksiyon başına geçirmeye yardımcı bir teknoloji”.

 

2 YORUMLAR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz