Nesli Tükenen Karayip Kuşunun En Yakın Akrabaları Afrika ve Güney Pasifik’te

Antik DNA, mağara su tavuklarının su tavuğu olmadığını; Sarothrura pulchra centralis gibi tüykuyrukların yakın akrabası olduklarını gösteriyor. Ayrı familyalara ait olsalar da, tüykuyruklar daha küçük ölçekte su tavuklarını andırıyor. Fotoğraf: Nik Borrow

Genetik bir sürpriz yapan antik DNA’lar, Haitili mağara su tavuğu şeklinde bilinen nesli tükenmiş bir kuşun en yakın aile üyelerinin Amerika kıtasında değil; Afrika ve Güney Pasifik’te yaşadığını gösteriyor ve Karayip’lerdeki kuş yaşamı ile Eski Dünya arasında beklenmedik bir bağlantıyı ortaya çıkarıyor.

Karayipler’e özgü pek çok hayvan gibi, mağara su tavukları da insanların adalara yerleşmesinden kısa bir süre sonra yok olmuş. Bilinen üç Batı Hint mağara su tavuğu türünün (uçamayan ve tavuk boyutunda olan kuşlar) sonuncusu, geçtiğimiz 1.000 yılda ortadan kaybolmuş. Florida Doğa Tarihi Müzesi’nde çalışan araştırmacılar, Haitili mağara su tavuğuna (Nesotrochis steganinos) ait bir ayak parmak kemiği fosilinin DNA’sını analiz ederek, grubun çok tartışılan soyunu çözmeye çalışmışlar. Fakat beklemedikleri bir sonuçla karşılaşmışlar: Nesotrochis cinsi; Sahra altı Afrika’sı, Madagaskar ve Yeni Gina’de yaşayan uçan kuşlar tüykuyruklar ile Yeni Zelanda’ya özgü büyük, uçamayan ve nesli tükenmiş kuşlar olan adzebillerin en yakın akrabasıymış.

Çalışma, en yakın akrabaları Eski Dünya’da yaşayan bir Karayip kuşunun ilk örneğini sunuyor ve antik DNA’nın, insanlar tarafından silinen bir tarihi ortaya çıkarma kabiliyetini sergiliyor.

Projeye Florida Müzesi’nde doktora sonrası araştırmacıyken başlayan baş yazar Jessica Oswald, keşfin “akıllara durgunluk verici” olduğunu söylüyor.

“Eğer bu çalışma yapılmasaydı, Karayipler’deki çoğu canlının en yakın akrabalarının hâlâ Amerika kıtasındaki anakarada olduğunu varsayıyor olabilirdik” diyor Oswald. “Bu gelişme, bize bölgenin biyolojik çeşitliliği hakkında bilgi veriyor.”

Natalie van Hoose/Florida Doğa Tarihi Müzesi. Ç: O.