Nötron Yıldızlarında Milimetre Uzunluğundaki ‘Dağlar’

Sanatçının nötron yıldızı tasviri. Eser: L. Calçada/ESO

Nötron yıldızlarına yönelik yeni modellerin gösterdiğine göre bu yıldızlardaki en uzun dağlar, ultra yoğun cisimlerin devasa kütleçekimi sebebiyle bir milimetreden daha küçük olabilir. Araştırma altı gün önce İngiltere Ulusal Gökbilim Toplantısı 2021‘de sunuldu.

Nötron yıldızları, evrendeki en yoğun cisimlerden bazılarını oluşturuyor: Ağırlıkları hemen hemen Güneş kadar fazla ancak genişlikleri sadece 10 kilometre kadar; yani büyük bir şehrin boyutu gibi.

Nötron yıldızları, sıkışık olmaları sebebiyle Dünya’dakinden yaklaşık bir milyar kat daha güçlü olan devasa bir kütleçekim gücüne sahip. Yüzeydeki bütün özellikleri çok küçük boyutlara indirgeyen bu durum, bu yıldız kalıntısının neredeyse mükemmel bir şekle sahip olduğu anlamına geliyor.

Dünya’dakilerden milyarlarca kat küçük olsalar da, mükemmel bir kürede yer alan bu şekil bozuklukları yine de dağ şeklinde biliniyor. Southampton Üniversitesi’nde doktora öğrencisi olan Fabian Gittins’in öncülüğündeki araştırma takımı, bilgisayarlı modellemeler kullanarak gerçekçi nötron yıldızları oluşturmuş ve çeşitli matematiksel kuvvetlere maruz bırakarak, dağların nasıl oluştuğunu belirlemiş.

Takım ayrıca, dağları destekleyen ultra yoğun nükleer maddenin rolünü de incelemiş ve oluşan en büyük dağların, önceki tahminlerden yüz kat küçük olmak üzere bir milimetreden daha ufak olduğunu keşfetmiş.

İngiltere Kraliyet Gökbilim Derneği. Ç: O.