Obezlik, Bağışıklık Hücrelerinin İşlevini Azaltıp Tümörlerin Büyümesini Hızlandırıyor

Obezlik, tümör (yeşil ve kahverengi) ile bağışıklık hücreleri (beyaz) arasında önemli yakıtlara yönelik bir mücadeleye yol açıyor. Tümörler, normal beslenme düzenlerine kıyasla (sağda) yüksek yağ içerikli beslenme ortamlarında (solda) bağışıklık hücrelerine üstün geliyor. Canlandırma: Shraddha M. Nayak and Janet Iwasa

Obezlik, bir düzineden fazla kanser tipinde tehlike artışının yanısıra hastalık seyrinin kötüleşmesi ve hayatta kalma şansının azalmasıyla da ilişkilendirilmiş. Bilim insanları yıllar içerisinde, metabolik değişimler ve kronik iltihaplanma gibi tümör büyümesine yön veren ve obezlikle ilişkili olan bazı süreçler belirlemişler. Fakat obezlik ile kanser arasındaki bu karşılıklı ilişkinin detaylı biçimde anlaşılması pek kolay olmamış.

Şimdiyse Harvard Tıp Fakültesi’nde çalışan araştırmacılar, fareler üzerinde yaptıkları bir çalışmada, kanser imünoterapisine yönelik şaşırtıcı sonuçlarla beraber söz konusu bulmacanın yeni bir parçasını ortaya çıkarıyorlar: Obezlik, kanser hücrelerinin yakıt savaşında tümör öldürücü bağışıklık hücrelerine üstün gelmesini sağlıyor.

Bulgularını dün Cell bülteninde sunan araştırma takımı, yüksek yağ içeren bir beslenme düzeninin CD8+ T hücrelerinin sayısı ile tümör karşıtı faaliyetini düşürdüğünü gösteriyor. Bu hücreler, tümörlerin içerisinde bulunan önemli bir tip bağışıklık hücresi. Bu durum, kanser hücrelerinin yüksek yağ mevcudiyetine cevap olarak metabolizmalarını yeniden programlaması ve bu sayede enerji yönünden zengin yağ hücrelerini daha iyi kullanarak, T hücrelerini yakıttan mahrum bırakıp tümör büyümesini hızlandırmasından kaynaklanıyor.

Kevin Jiang/Harvard Tıp Fakültesi. Ç: O.