Okyanuslarda, Daha Önce Hiç Görülmeyen Yaklaşık 200.000 Virüsün Gizlendiği Keşfedildi

Okyanuslar, derinliklerdeki her çeşit sır ve bilinmeyeni gizliyor; tıpkı, bilim insanlarının deniz yaşamını incelemek amacıyla yürüttüğü ve bir kutuptan diğerine uzanan bir sefer sırasında, su altında gizlenmiş halde buldukları 195.728 virüs gibi. Araştırmacılar, bunların büyük çoğunluğunun daha önce hiç görülmediğini söylüyor.

Bundan önce, bu okyanus virüslerinden yalnızca yaklaşık 15.000 tanesini kesin şekilde biliyorduk; bu sebeple bu araştırma, gezegenimiz hakkında önemli bilgiler sunuyor.

Araştırmacılar, söz konusu bulguların bizlere, gezegen üzerindeki yaşamın evriminden iklim değişikliğinin muhtemel sonuçlarına kadar her şey hakkında daha fazlasını öğretebileceğini söylüyorlar.

Tara. (A. Deniaud Garcia/ Tara Okyanus Vakfı)

Araştırma, on yıldan fazla süredir suda gezen ve okyanus bilimi ile okyanusun, dünyamızın nasıl evrimleştiğine dair verebileceği ipuçlarını araştıran Tara isimli bir gemi sayesinde yürütülmüş. Gemideki mürettebat, 2009 ile 2013 yılları arasında bazı örnekler toplamış.

Takım üyesi ve Ohio State Üniversitesi’nde mikrobiyolog olan Matthew Sullivan, şöyle söylüyor: “Virüsler, gözle göremediğiniz küçük şeylerdir. Ancak bu kadar devasa miktarda mevcut olmaları, onları gerçekten önemli hale getiriyor”

“Virüslerin, ekosistemi nasıl işlettiğine yönelik çalışma yapmak isteyen herkes için temel olan bir dağılım haritası geliştirdik. Bulgularımız konusunda bizi şaşırtan pek çok şey vardı.”

Keşfedilen virüsler çok sayıda olmasına rağmen ve dünyanın okyanus bölgeleri çok karmaşık olmasına rağmen; araştırma takımı, bu virüsleri beş ayrı ekolojik bölgeye ayırmayı başarmış. Bu bölgeler; Kuzey ve Güney Kutbu’nun tüm derinlikleri ile Ilıman ve Tropik bölgelerin üç ayrı derinliklerini kapsıyormuş.

Aslında; araştırmacıların, biyolojik çeşitliliğin büyük bölümünün var olmamasını beklediği Kuzey Kutup Okyanusu’nun, beklenmedik bir yaşam bölgesi olduğu ortaya çıkmış. Tüm bunlar, virüslerin gezegene nasıl yayıldığına yönelik mevcut bilgilerimize yenilerini ekliyor.

Bilim insanları, okyanuslarda on milyonlarca virüs bulunduğunu ve bunların pek çoğunun su olmadan da var olabileceğini; hatta kendi vücutlarımızda bile bulunabileceklerini tahmin ediyorlar. Bu virüslerin daha fazlasını saptayabilmek; hem su altındaki yaşam, hem de yaşamın kendisi hakkında bize daha fazla şey öğretebilir.

Bilim İnsanları, Ormanda Gizlenmiş Halde Duran Dev Virüsler Keşfetti

Araştırmacılar, bu çalışmanın hedefleri doğrultusunda; 4.000 metreye kadar giden derinliklerden alınmış su örneklerinde yeni virüsler bulmanın yanında, okyanusları evi olarak bellemiş diğer mikroplar ve canlıları çözümleyerek de yeni soylar belirlemişler.

Bu yeni araştırmanın kapsamlı olması da önem taşıyor çünkü bu sayede bilim insanlarının, atmosferdeki oksijen ve karbon dioksit dengesini daha isabetli şekilde hesaplamalarına yardım ediyor; deniz canlıları oksijenin geri dönüştürülmesine yardımcı olurken, okyanuslar da pek çok miktarda CO2’yi emip depolayabiliyor.

Su yüzeyinin altında daha fazla yaşam olması, CO2’nin okyanusları asitleştirmesi ve bu esnada deniz yaşamını öldürmesi yerine; daha fazla CO2’nin, okyanusun derinliklerinde depolanan organik karbona ve biyokütleye dönüştürülmesi demek. Bunlar hassas ve karmaşık işleyişler.

“Bu virüslerin nerede bulunduğunu gösteren yeni bir haritamızın olması, bu okyanus karbon ‘pompasını’ anlamaya; ve daha geniş olarak da, gezegeni etkileyen biyojeokimyayı anlamaya yardımcı olabilir” diyor Sullivan.

“Daha önce yapılan okyanus ekosistemi modellerinde, mikroplar çoğunlukla görmezden gelinmiş ve virüsler ise nadir biçimde dahil edilmişti. Ancak artık onların, dahil edilmesi gereken hayatî bir bileşen olduklarını biliyoruz.

Araştırma Cell bülteninde yayınlandı.