Okyanusta 5.500 Yeni RNA Virüsü Türü

Okyanus çapındaki RNA virüslerinin dağılımını gösteren harita. Kama boyutu, bölgedeki virüslerin ortalama miktarına göre değişiyor. Kama rengi ise virüs filumunu belirtiyor. Kırmızı renk diğer virüsleri gösteriyor. Görüntü: Zayid vd.

Dünya çapındaki okyanuslardan toplanan su örnekleri, RNA virüsleri hakkında yeni bir bilgi definesi sunuyor. Ekolojik araştırma olasılıklarını artıran bulgular, bu mikroskopla görülemeyecek kadar küçük fakat önemli parçacıkların nasıl evrimleştiğine yönelik bildiklerimizi yeniden şekillendiriyor.

Makine öğrenimine dayalı analizleri geleneksel evrim ağaçlarıyla birleştiren uluslararası bir araştırma takımı, bilinen beş RNA virüs filumunun tamamını temsil eden 5.500 yeni RNA virüsü türü belirlemiş. Bilim insanları, virüsleri yakalamak için en az beş yeni RNA virüsü filumuna ihtiyaç duyduklarını söylüyor.

Yeni belirlenen bu türlerdeki en bol koleksiyon, araştırmacıların Taraviricota adını verdiği yeni bir filuma ait. İsim, analizi mümkün kılan 35.000 su örneğinin kaynağı olan Tara Okyanus Konsorsiyumuna bir gönderme niteliği taşıyor. Tara uşkunasında devam eden bu küresel çalışmada, iklim değişiminin dünya okyanuslarındaki etkileri inceleniyor.

Ohio Eyalet Üniversitesinde mikrobiyoloji profesörü olan baş yazar Matthew Sullivan, “Çok fazla yeni çeşit var” diyor. “Taraviricota adını verdiğimiz bütün bir filum ise okyanusların tamamında bulunuyor. Bu durum, ekolojik açıdan önemli olduklarını akla getiriyor.”

“RNA virüslerinin dünyamızda çok önemli olduğu aşikar. Fakat genelde çok ufak bir kısmında çalışma yürütüyoruz. Bunlar insanlara, bitkilere ve hayvanlara zarar veren birkaç yüz tür. RNA virüsleri üzerinde, sistematik olarak çok büyük bir ölçekte çalışmak ve daha önce kimsenin derinlemesine incelemediği bir ortamı keşfetmek istedik. Şansımız yaver gitti çünkü neredeyse her tür yeniydi ve birçoğu da gerçekten yeniydi.”

Çalışma dört gün önce Science bülteninde yayımlandı.

Yazar: Emily Caldwell/Ohio Eyalet Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.