Olağanüstü Ötegezegen, Zannedilenden Çok Daha İlginç

Sıcak Jüpiter şeklinde adlandırılan ve yüzeyine demir yağan kızgın ötegezegen WASP-76b, düşünülenden çok daha sıcak olabilir. Canlandırma: M. Kornmesser/ESO

Ultra sıcak Jüpiter şeklinde düşünülen kızgın ve cehennemvari WASP-76b ötegezegeni, bilim insanlarının düşündüğünden çok daha sıcak olabilir. Ultra sıcak Jüpiter gezegenleri o kadar sıcak ki, demir buharlaşıyor ve gezegenin gece olan kısmında yoğunlaşıp yağmur gibi yere yağıyor.

Cornell Üniversitesi, Toronto Üniversitesi ve Belfast Queen’s Üniversitesinde çalışan bilim insanlarının öncülük ettiği uluslararası bir araştırma takımı, bu gezegende iyonlaşmış kalsiyum keşfettiklerini bildiriyor. Bulgular, atmosferin düşünülenden daha sıcak olduğunu veya atmosferin üst kısımlarında güçlü rüzgarlar bulunduğunu akla getiriyor.

Keşif, Hawaii’deki Mauna Kea dağının zirvesi yakınındaki Gemini Kuzey Gözlemeviyle elde edilen yüksek çözünürlüklü görüngede yapılmış.

Sıcak Jüpiter’ler, yıldızlarına olan yakınlıkları sebebiyle taşıdıkları yüksek sıcaklıklar sebebiyle bu ismi almış. 2016’da keşfedilen WASP-76b, Dünya’dan yaklaşık 640 ışık yılı uzaklıkta. Fakat bu dev gezegen Güneş’ten biraz daha sıcak olan F tipi yıldızına o kadar yakın ki, yörüngesini Dünya’da geçen her 1,8 günde tamamlıyor.

Bulgular, Cornell Üniversitesi öncülüğünde yürütülen ve gezegenlerdeki atmosfer çeşitliliğinin incelendiği çok yıllık bir projenin ilk sonuçları.

Çalışma geçen hafta The Astrophysical Journal Letters bülteninde yayımlandı.

Yazar: Blaine Friedlander/Cornell Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.