Optogenetik Fare Beyinlerine Uyuşturucu İlişkilerini Unutturabilir!

Cocaine Hydrochloride Powdered

Bağımlılıkla mücadele etmek kimyasal arzuları durdurmaktan çok daha karmaşıktır. Kişi, uyuşturucu kullanılan mekanlarda veya uyuşturucu kullanan kimselerle bir arada bulunabilir, bu da bu bağımlılıktan kurtulmasını çok daha zorlaştırır. Nature Neuroscience dergisinde bu hafta yayınlanan bir çalışmaya göre Oxford Üniversitesi’nden sinir bilimciler öncülüğündeki bir takım, farelerin anılarını değiştirmek için ışığı kullanıyor, böylece kokainle olan ilişkilerini koparıyorlar. Bu ilişkileri bertaraf etmek bize uyuşturucu bağımlılığını tedavi etmede yeni bir yöntem sunabilir.

Çalışmada araştırmacılar fareleri, kokain ile belirli bir alan arasında bağlantı kurabilecek şekilde eğittiler. Zaman geçtikçe, fareler o alanda takılmayı basit bir tuz solüsyonuyla bağlantı kurulmuş diğer yerlerde takılmaya tercih ettiler. Ekip hipokampustaki nöronların bu durum ile ilişkili olduğundan şüpheleniyorlar. Fakat tam olarak hangi nöronların sorumlu olduğunu bilmiyorlardı.

Bunu anlamak için, araştırmacılar farelere, kokain kullanırlarken nöronların ışığa duyarlı bir protein üretmesini sağlayan bir kimyasal verdiler. Bununla ilişkili 133 nöron buldular ve farelerin beyinlerinde nöronların yanına ışık aktarıcı fiberler yerleştirdiler. Araştırmacılar ışığı Hipokampus’taki mekansal nöronları kapatmak için kullanınca, fareler artık kokainle ilişkili alanı tercih etmiyorlardı. Ekibe göre bu, farelerin hatıralarının uyuşturucu ile ilgili ilişkileri unutmalarını sağlamak için iyi bir yöntem.

Bu, hafızayı silmenin ve beynin unutmasını sağlamanın bağımlılığı azalttığını öne süren ilk çalışma değil. Ayrıca bu çalışma en uygulanabilir çalışma da değil. İnsanlar için beyinlerinde bulunan birer optik kablola ile etrafta dolaşmak pek pratik olmayacaktır. Fakat araştırmacılar, onların uyuşturucu kullanmakla ilgili mekansal hatıraları azaltmanın uyuşturucu bağımlılığı ile diğer zorlanımlı ve zararlı alışkanlıkları tersine çevirmeyi sağlayabileceğini gösterdiğine inanıyor. Eğer araştırmacılar bu çalışmalarını Hipokampus’taki nöron faaliyetlerini sınırlamak için daha kullanılabilir bir yol keşfetmek amacıyla kullanabilirse, bu teknik bir gün klinik uygulamada işe yarayabilir.

Çevirmen notu:

Optogenetik, ışık sayesinde ve genetik yardımla beyin hücrelerini araştıran yeni bir bilim alanıdır. Genlerine müdehale edilmiş hücrelerin ışık ile davranışlarının kontrol edilmesini içerir. Yakın gelecekte parkinson, epilepsi, kalpte ritim bozuklukları gibi birçok nörönal hastalığın tedavisinde başarılı bir şekilde uygulanabileceği tahmin edilmektedir.

Hipokampus medial temporal lobda yer alır, hafıza ve yön bulmada önemli bir rol oynayan bölgedir.