Orionids Meteor Yağmuru Bu Hafta Zirve Yapıyor! İşte Bilmeniz Gerekenler

MORGAN MCFALL-JOHNSEN

Pazartesi ve Salı geceleri gökyüzünü çizgi çizgi boyayan Orionids meteor yağmuru, saatte yaklaşık 15 ila 20 tane göktaşını beraberinde getiriyor.

Dünya’nın atmosferine olağandışı hızla giren göktaşları, yaklaşık 238.000 km/s hızla seyahat ediyorlar.

Bu sayede arkalarında, gökyüzünde birkaç saniye ve hatta dakika boyunca parlayan enkaz izleri bırakabiliyorlar. Bazıları çok hızlı gittiği için patlayarak alev topuna dönüyor ve uzun ışık patlamaları meydana getiriyor.

Orionids, Güneş’in etrafında dönen ve aslen bir buz, kaya ve toz topu olan Halley Kuyrukluyıldızı’nın, 33 yıl önce arkasında bıraktığı tozlardan geliyor. Dünya’nın yörüngesi her yıl o toz bulutundan geçtikçe, bu döküntüler gezegenimize çarpıyor ve atmosferde yanarak parlak ışınlar oluşturuyorlar.

Yeryüzünden bakıldığında bu sahne, gökyüzündeki en parlak yıldızlardan bazılarının; Orion takımyıldızının zemininde oynanıyor.

Orionids, gökyüzünün bu bölümünden geliyor gibi göründüğü için gösteriye de bu takımyıldızın ismi verilmiş. Orion takımyıldızı, bir avcı kemeri şekli oluşturan yıldız üçlüsüyle tanınıyor.

Orionids’i nasıl izleyeceksiniz?

21 ve 22 Ekim günü geceyarısından sonra, Orionids’in konumu gökyüzünde yukarı çıktığı zaman, şehir ışıklarından uzak bir yerde yıldızları net şekilde görebileceğiniz bir alan bulun.

Yaklaşık 30 dakika, gözlerinizin karanlığa alışmasını bekleyin ve sonra, gün ağarana kadar gösteriyi izleyin. Kayan yıldızlar, 22 Ekim Salı günü en yüksek yoğunluğa ulaşacak fakat birkaç gün boyunca yüksek oranlarda kalmaya devam edecekler.

Eğer mümkünse, Ay’ı görüş alanınızın dışında tutun. Her ne kadar sadece yüzde 40 aydınlanmış olsa da, Ay’ın ışığı, kayan yıldızları gölgede bırakmaya yeterli.

Hem Kuzey hem de Güney Yarımküre, gösterinin tadını çıkarabilir.

Orionids’in yoğunluğu, 12 yıllık bir döngü izliyor gibi görünüyor. Döngünün son zirvesi 2006 yılındaydı ve yıldız kayması, 2010’lu yıllar boyunca nispeten düşük oranda kaldı. Amerikan Göktaşı Topluluğu’na göre, en yoğun olduğu noktada saatte 30 yıldızın kaydığı gösteri, geçen yıl ortalamanın üstünde gerçekleşti.

Orionids’ten sonra sırada, 11 ve 12 Kasım’da zirveye ulaşan Taurids meteor yağmuru var. Fakat dolunay, bu meteorların pek çoğuna gölge düşürebilir.

Business Insider