Parlayan Pencereler, İçeriden ve Dışarıdan Enerji Üretiyor

Fotoğraf: Yilin Li

Rice Üniversitesi’nde çalışan mühendisler, yeni nesil enerji toplamada renkli bir çözüm öne sürüyor: Pencerelere takılan ve parlayan güneş ışığı yoğunlaştırıcıları (LSC)…

Araştırma takımı, iki şeffaf akrilik panel arasına birleşik bir polimer “penceresi” eklemiş.

İşin püf noktası, ortada yer alan ince katman. Bu katman, ışığı belirli bir dalga boyunda emerek panelin güneş hücreleriyle kaplı köşelerine yönlendirmek üzere tasarlanmış. Birleşik polimerler, biyomedikal cihazlarda kullanılan iletken film ya da algılayıcılar gibi çeşitli uygulamalar için belli kimyasal ve fiziksel özelliklerle ayarlanabilen kimyasal bileşenler.

Araştırmacıların oluşturduğu polimer bileşeni PNV (poli[naftalin-alt-vinilen]) adını taşıyor ve kırmızı ışığı emip yayıyor. Fakat moleküler bileşenlerin ayarlanması, çeşitli renklerde ışığın emilmesini sağlayabiliyor. İşin püf noktası, dalga yönlendirici olarak herhangi bir yönden gelen ışığı kabul etmesi fakat ışığın ayrılma biçimini kısıtlayıp, (bunu elektriğe dönüştüren) güneş hücrelerine yoğunlaştırması.

Rice Üniversitesi Mühendislik Fakültesi’nde çalışan doktora sonrası araştırma görevlisi ve baş yazar Yilin Li, “Bu araştırmada motivasyonumuz, bütünleşik fotovoltaik malzemeler yoluyla binaların enerji sorunlarını çözmekti” diyor. “Çatıya konulan güneş panelleri, şu an en yaygın çözüm. Fakat en fazla verimi elde etmek için onları Güneş’e doğru yöneltmeniz gerekiyor ve görünümleri pek hoş olmuyor.

“Biz de neden renkli, şeffaf veya yarı şeffaf ışık toplayıcılar yapıp bunları binaların dışına uygulamalayım diye düşündük.” Çalışma Polymer International bülteninde yayımlandı.

Rice Üniversitesi. Ç: O.