Penguen Benzeri Dev Kuşlar, Bir Zamanlar Kuzey Yarımküre’de de Gezmiş Olabilir

Mark Whitton'un tasviri.

Yeni keşfedilen bir fosil; Yeni Zelanda’nın antik canavar penguenlerinin hem insan boyutunda olduğunu, hem de bu uçamayan kuşların onlarca milyon yıl önce gezegenimizde paytak paytak yürüdüğünü ortaya çıkarmış.

Kuzey Amerika ve Japonya’da elde edilen yeni bulgular, Kuzey Yarımküre çapında da ağır ağır yürüyen ve penguene benzeyen dev canlılar bulunduğunu akla getiriyor. Üstelik bu kuşlar çok daha büyük olabilirdi.

İşin garip tarafı; plotopteridler olarak bilinen ve artık nesilleri tükenmiş olan bu kuş grubu, penguenlerle hiç de akraba değil. Fakat görünüşleri önemli ölçüde benziyor ve muhtemelen, yüzgece benzeyen kanatlarını benzer şekillerde kullanmışlardı.

Penguenlerin ilk ataları, bugün Yeni Zelanda olan yerin civarında, 60 milyon yıldan biraz önce ortaya çıkmış. Plotopteridler, Kuzey Yarımküre’de güneydeki emsallerinden çok daha sonraları gelişmiş ve yalnızca 37 ile 34 milyon yıl önce görünüp, 10 milyon yıl sonra ise tamamen ortadan kaybolmuşlar.

Sanatçının bu tasvirinde, antik bir dev penguen türü olan Kumimanu biceae ile birlikte bir insan dalgıç görülüyor. Mayr/Senckenberg Araştırma Enstitüsü
Plotopteridlerin ve antik dev penguenlerin anatomik karşılaştırması. Mayr vd., Journal of Zoological Systems, 2020

Canterbury Müzesi’nde müdür olan hayvanbilimci Paul Scofield şöyle söylüyor: “Bu kuşlar farklı yarımkürelerde, birbirinden milyonlarca yıl ayrı şekilde evrimleşmişti. Fakat uzaktan bakınca, ayırt ekmekte zorlanırsınız. Plotopteridler penguenlere benziyordu, penguenler gibi yüzüyorlardı ve muhtemelen penguenler gibi besleniyorlardı; ancak penguen değillerdi.”

Carly Cassella/ScienceAlert. Ç: O.