Perde Arkasında Güvenilir Görüş Sağlayan Beyin Devresi

Beyindeki sinirleri gösteren bir canlandırma. Tasvir: whitehoune/iStock

Görme duyusunun işlenmesi söz konusu olduğunda beyin gürültüyle dolu. Gözlerden gelen bilgi, beyinde pek çok bağlantıdan geçiyor. İdeal şekilde, her seferinde aynı görüntünün aynı ve güvenilir biçimde yansıtılması gerekir. Fakat aynı sahneler, görsel korteksteki farklı hücre gruplarını uyarabiliyor. Peki beyin gördüğümüzü işlerken, nihayetinde asla olan uygunluğu nasıl temin ediyor? Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’ne (MIT) bağlı The Picower Öğrenme ve Hafıza Enstitüsü’nde çalışan sinirbilimciler, bu sorunun cevabına film izleyen farelerin beyinlerini izleyerek ulaşmışlar.

Araştırmacıların keşfettiğine göre görüntüler ortaya çıktığında “uyarılabilir” nöron grupları yanıt verip bu sayede görüntüleri görsel kortekste temsil ederken, iki tip “kısıtlayıcı” nöron arasında gerçekleşen faaliyet de sahne arkasında düzenli bir şekilde ayarlanıyor ve böylece ihtiyaç duyulan güvenilirlik sağlanıyor. Araştırmacılar bu nöronların çalışma kalıplarını görüp analiz etmenin yanısıra, devrenin nasıl işlediğini öğrendiklerinde de kısıtlayıcı nöronların kontrolünü alarak; uyarılabilir hücrelerin görüntüleri istikrarlı şekilde kontrol etme biçimini de doğrudan düzenlemeyi başarmışlar.

MIT Beyin ve Biliş Bilimleri Bölümünde sinirbilim profesörü ve Journal of Neuroscience bülteninde yayımlanan yeni çalışmanın eş yazarı olan Mriganka Sur, “Güvenilirlik meselesi, bilgi işlemede ve özellikle de temsil sürecinde; görüşün doğru ve güvenilir kılınmasında çok büyük önem taşıyor” diyor. “Aynı nöronlar bir şeye baktığımda aynı şekilde ateşleniyor olmalı ki bu sayede o şey, bir sonraki kez baktığımda ve her baktığımda sürekli şekilde temsil edilmeli.”

MIT Picower Enstitüsü. Ç: O.