Plüton Kırmızı Buza ve Mavi Gökyüzüne Sahip

New Horizons, Plüton’un yanından Temmuz ayında hızlı bir şekilde geçtikten sonra yönünü değiştirdi ve cüce gezegenin Güneş’e karşı silüetini görüntüledi. Arkaplan ışığı New Horizons’a cüce gezegenin atmosferini anlama kabiliyeti verdi ve pusun çekilen renkli fotoğrafları Plüton’un gökyüzünün yer yer mavi olduğunu ortaya çıkardı.

Eğer Plüton’da yer alsaydık muhtemelen gökyüzü bize kırmızımsı bir gri renkte görünecekti ancak Mashable’dan Miriam Kramer’e göre şafak vakti ve günbatımında mavi rengi görmek mümkün olacaktı. New Horizons araştırmacıları için atmosferin mavi ışık saçıyor olduğu gerçeği yeni bir buluş. Bu özellik aynı zamanda bilim adamlarına atmosferin yapısı hakkında bir şeyler söyleme imkanı sağlıyor.

New Horizons ekibinden Carly Howett bir basın açıklamasında “Göze çarpan mavi gölgeler bize pusun yapısı hakkında bilgiler veriyor” dedi. “Mavi gökyüzü genelde Güneş ışığının küçük parçacıklar tarafından kırılması sonucunda ortaya çıkar. Dünya’da bu parçacıklar çok küçük nitrojen molekülleridir. Plüton’da ise bu parçacıklar daha büyük kurum benzeri yapıdadırlar ve onları tholin olarak adlandırıyoruz (hâlâ görece küçükler)”.

Tholinler basit organik moleküllerdir. Bilim adamları tholinlerin ultraviyole ışınları tarafından atmosferde parçalanan metan ve nitrojenden oluştuklarını düşünmekteler. Daha sonra bu reaktif parçacıklar bir araya gelerek daha karmaşık bir yapıyı oluşturmaktadırlar. Kararsız gazlar moleküller üzerinde yoğunlaşarak, bu moleküllerin yağmur şeklinde Plüton’a yağmasını sağlarlar. İşte bu olaylar örgüsü sayesinde Plüton kırmızımsı kahverengi halini alır.

Yeni yayınlanan ikinci bir görüntü Plüton’un yüzeyindeki katı halde bulunan suyun dağılımını gözler önüne seriyor. Katıl halde bulunan su bilim adamları için bir sürpriz değil çünkü daha önceden Plüton’un yüzeyinde buzdan oluşan dağlar olduğu ileri sürülmüştü. Hâlâ, Plüton’un yüzeyinde bulunan buzun daha nitrojen ve metandan oluşan kararsız buzların içinde olmadığı çok az yer bulunmakta.

pluto water

Daha da ötesi, bulunan buz kütlelerinin, New Horizons’tan elde edilen renkli haritalar vasıtasıyla, kırmızımsı bir renkte olduğu varsayılıyor.

New Horizons ekibinden Silvia Protopapa “Buzun bu derece kırmızı olmasına çok şaşırdım” şeklinde hayretini ifade ediyor ve “Hâlâ Plüton’un yüzeyindeki buz ve kırmızımsı tholin renklendiricileri arasındaki ilişkiyi tam olarak çözemedik” diyerek açıklamasını noktalıyor.