Samanyolu Galaksisine Benzeyen, Son Derece Genç Galaksi

ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Rizzo vd.

Avrupa Güney Gözlemevi’nin (ESO) de ortağı olduğu Atakama Büyük Milimetre/Milimetre altı Teleskop Dizisi’ni (ALMA) kullanan gökbilimciler, son derece uzak ve bu sebeple de çok genç bir galaksinin bizim galaksimize benzediğini ortaya çıkarmışlar. Bu galaksi o kadar uzak ki, ışığının bize ulaşması 12 milyar yıldan fazla sürüyor. Galaksiyi gördüğümüzde, evrenin sadece 1.4 milyar yaşında olduğu zamanki halini görüyoruz. Galaksi ayrıca, şaşırtıcı biçimde kaotik değil. Bu durum, evrenin ilk zamanlarındaki tüm galaksilerin çalkantılı ve istikrarsız olduğunu söyleyen kuramlar ile çelişiyor. Bu beklenmedik keşif, galaksilerin nasıl oluştuğuna yönelik fikirlere meydan okuyor ve evrenimizin geçmişine dair yeni bilgiler sunuyor.

Çarşamba günü Nature bülteninde yayımlanan araştırmaya önderlik eden ve Almanya’daki Max Planck Astrofizik Enstitüsü’nde doktora öğrencisi olan Francesca Rizzo, şöyle söylüyor: “Galaksi oluşumu alanında bir dönüm noktasını temsil eden bu sonuç, yakındaki sarmal galaksilerde ve kendi galaksimizde gözlemlediğimiz yapıların halihazırda 12 milyar yıl önce var olduğunu gösteriyor.” Gökbilimcilerin üzerinde çalıştığı ve SPT0418-47 adı verilen bu galakside sarmal kollar görülmese de, Samanyolu galaksimize özgü en az iki özelliğe sahip: Dönen bir disk ve geniş yıldız gruplarının galaksi merkezinde yoğun biçimde toplandığı bir tümsek… Evren tarihinde ilk defa bir tümsek bu kadar erken zamanda görülmüş. Böylelikle SPT0418-47, Samanyolu galaksisine benzeyen en uzak galaksi haline geliyor.

ESO. Ç: O.