Samanyolu’nun Merkezindeki Antik Patlama, Galaksi Dışındaki Gazları Bile Parlatmış

3.5 milyon yıl önce Samanyolu galaksisinin merkezini sallayan bu devasa patlamanın, bir sanatçı tarafından canlandırılışı. Uzaktaki hominid atalarımız, muhtemelen olay sonucunda ortaya çıkan parlamayı görmüştü. J. DePasquale/STScI/NASA/ESA/G. Cecil (UNC, Chapel Hill)

NASA’nın Hubble Uzay Teleskobu, 3.5 milyon yıl önce Dünya’dan görülebilen devasa bir uzay patlamasının kalıntılarını araştırıyor.

Galaksimiz Samanyolu’nun merkezinde yer alan ve Sagittarius A* (Sgr A*) olarak bilinen süper kütleli kara delik, devasa miktarda bir enerji ortaya çıkarmış. Yapılan yeni araştırma, bu enerjinin çok uzaklara nüfuz ettiğini ve galaksimizin iki uydusuyla (Büyük Macellan Bulutu ve Küçük Macellan Bulutu) ilişkili gazların parlamasına neden olduğunu gösteriyor.

Çalışmanın baş araştırmacısı ve Baltimore’daki Uzay Teleskop Bilimi Enstitüsü’nde (STScI) gökbilimci olan Andrew Fox, NASA’dan yapılan bir açıklamada şöyle söylüyor: “Bu parlama o kadar güçlüydü ki, gaz akımını sanki bir yılbaşı ağacı gibi aydınlatmıştı. Tüyler ürpertici bir olaydı.”

Fox sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bu durum, galaksinin farklı bölgelerinin birbiriyle bağlantılı olduğunu gösteriyor; yani galaksinin merkezinde olan şey, Macellan Akıntısı‘nda meydana gelen şeyleri etkiliyor. Bu kara deliğin, galaksiyi ve çevresini nasıl etkilediğini öğreniyoruz.” (Fox burada, Macellan Bulutları’nı takip eden devasa, kurdele biçimindeki gaz yapısından bahsediyor)

Elizabeth Howell/Space. Ç: O.Z.