Harvard Üniversitesi’nde çalışan araştırmacıların yeni çalışmasına göre şaplak atmak (cezalandırma amacıyla popoya tokat atmak), bir çocuğun beyin gelişimini daha ağır şiddet biçimlerine benzer şekillerde etkileyebilir.
Child Development bülteninde yayımlanan araştırma, suistimale uğrayan çocukların belli beyin bölgelerinde tehdit işaretlerine cevaben faaliyet artışı olduğunu gösteren mevcut çalışmalara dayanıyor.
Araştırma grubu, şaplak atılan çocukların prefrontal korteksindeki birden fazla bölge ile çıkıntı ağının parçası olan bölgelerde daha fazla sinirsel tepki oluştuğunu keşfetmiş. Çevredeki bir tehdit gibi önemli olmaya yatkın ipuçlarına cevap veren bu bölgeler, karar vermeyi ve durumların işlenmesini etkileyebilir.
Harvard Üniversitesi Psikoloji Bölümü Stres & Gelişim Laboratuvarı müdürü ve sosyal bilimler yardımcı profesörü olan eş yazar Katie A. McLaughlin şöyle aktarıyor: “Bildiğimiz üzere ailesi fiziksel ceza uygulayan çocuklarda anksiyete, depresyon, davranış sorunları ve diğer zihinsel sağlık sorunlarının gelişme olasılığı daha fazla. Fakat pek çok insan, şaplak atmayı bir şiddet biçimi şeklinde görmüyor. Bu çalışmada şaplak atmanın, beynin gelişme şekli bakımından nörobiyolojik seviyede etki oluşturup oluşturmadığını incelemek istedik.”
Çalışmanın yazarlarına göre fiziksel ceza; zihinsel sağlık sorunları, anksiyete, depresyon, davranış sorunları ve madde kullanım bozukluklarının gelişimiyle bağlantılı. Ayrıca yapılan son çalışmalar, ABD’deki ebeveynlerin yaklaşık yarısının son bir yıl içinde ve üçte birinin de son bir hafta içinde çocuklarına şaplak attığını gösteriyor. Ancak daha önce, şaplak atmak ile beyin faaliyeti arasındaki ilişki üzerine çalışma yapılmamış.
Manisha Aggarwal-Schifellite/Harvard Üniversitesi. Ç: O.