Koronavirüse Çok Yönlü Bakış

COVID-19'a sebep olan SARS-CoV-2 koronavirüsü, hücrelere ACE2 reseptörleriyle giriyor. Görsel tasvir: Design Cells/iStock

COVID-19 hastalığına sebep olan SARS-CoV-2 virüsü bir hücreye bulaştığı zaman tam olarak ne oluyor? Münih Teknik Üniversitesi ile Max Planck Enstitüsü Biyokimya Bölümü’nde çalışan bir araştırma takımı, dün Nature bülteninde yayımlanan bir makalede virüs enfeksiyonu sürecine yönelik kapsamlı bir tablo sunuyor. Virüs enfeksiyonu sırasında, koronavirüs ile bir hücre arasında gerçekleşen etkileşimler ilk defa beş ayrı proteomik seviyede belgelenmiş. Elde edilen bilgiler, virüsün daha iyi anlaşılmasına ve terapiler yönünden muhtemel başlangıç noktalarının bulunmasına yardımcı olacak.

Bir virüs bir hücreye girdiğinde, viral ve hücresel protein molekülleri etkileşim geçirmeye başlıyor. Hem virüsün çoğalması, hem de hücrelerin tepkisi, ardışık ve karmaşık protein sinyalleşme işlemlerinin sonucunda gerçekleşiyor. Araştırmacılar yeni çalışmada, insan akciğer hücrelerinin SARS-CoV-2 ve SARS koronavirüsündeki tekil proteinlere nasıl tepki verdiğini sistematik biçimde kayıt altına almış. (SARS koronavirüsü, bir süredir biliniyor.)

Bu amaçla 1200’den fazla numune, son teknoloji kütle tayfölçüm teknikleri ve ileri biyoenformatik yöntemler kullanılarak analiz edilmiş. Bunun sonucunda, virüs proteinlerinin hangi hücresel proteinlere bağlandığına ve hücredeki bu etkileşimlerin etkilerine yönelik bilgi sağlayan, ücretsiz şekilde erişilebilen bir veri dizisi ortaya çıkarılmış. Viras proteinleri ile insan hücresel proteinleri arasında toplamda 1484 etkileşim keşfedilmiş. Araştırma takımının lideri ve Münih Teknik Üniversitesi Viroloji Enstitüsü’nde viral enfeksiyonlar immünopatoloji profesörü olan Andreas Pichlmair, “Fakat sadece proteinlere bakmış olsaydık, önemli bilgileri kaçırırdık” diyor. “Sadece proteomu içeren bir veri tabanı, yalnızca yer isimlerinin olduğu fakat yolların ya da nehirlerin bulunmadığı bir haritaya benzerdi. Eğer haritada noktalar arasındaki bağlantıları bilirseniz, çok daha yararlı bilgiler elde edebilirsiniz.”

Veri tabanı, birçok olası kullanım alanının yanısıra yeni ilaçların bulunması için de bir araç niteliği taşıyor.

Münih Teknoloji Üniversitesi. Ç: O.