Satürn’ün Halkaları Sallanıyor

Cassini'nin çektiği bu görüntü, günötesine yaklaştığı sırada Satürn'ün kuzey yarımküresini gösteriyor. NASA/JPL-Caltech/Uzay Bilimleri Enstitüsü

Satürn’ün halkaları bir zil gibi çalıyor ve bu durum, araştırmacıların gezegenin derinliklerini keşfetmesini sağlayabilir.

Kütleçekim kuvvetleri, sismik dalgaları Satürn’ün iç kısmından halka sistemine doğru itiyor. NASA’nın Cassini uzay aracı ise bu ufak sarsıntıları tespit edebiliyor. Yapılan yeni bir çalışmaya göre, gezegenin iç kısmının büyük bir bölümü, daha önce düşünülenden fazla katmana sahip.

Gezegenlerin iç süreçleri, nüfuz etmenin zor olduğu katmanların ardında bulunuyor. Dünya ve Ay gibi kayalık cisimlerin katmanları, depremler ile oluşan sismik dalgalar üzerinde çalışma yoluyla incelenebiliyor. Fakat gaz devlerinde, böyle dalgaları ölçecek katı bir yüzey yok. Bunun yerine araştırmacılar, gezegenin manyetik alanı gibi diğer şeyler üzerinde çalışma yapmak zorunda.

Bilim insanları, gezegenin iç kısmında sert bir katman olabileceğini ancak henüz kesin bir şey bilinmediğini söylüyor. Sismik kütleçekim dalgaları böyle bir ihtimali akla getiriyor.

Nola Taylor Redd/Space. Ç: O. Z.