Savaşma veya Kaçma Tepkisi, Kas Sistemindeki Proteine Bağlı Olabilir

Araştırmacılardan biri olan Taejeong Song. Fotoğraf: Cincinnati Üniversitesi

Cincinnati Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, iskelet kas lifinde bulunan düzenleyici bir proteinin, stresli durumlarla karşılaşıldığı zaman vücudun verdiği savaşma veya kaçma tepkisinde önemli bir rol oynayabileceğini bulmuş.

Hızlı iskelet miyosin bağlanma proteini C (fMyBP-C) adı verilen bu protein, kasılabilen yapının uygun şekilde düzenlenmesinde temel bir rol oynuyor ve vücudun hızlı kasılan kaslarında işlev gösteriyor (bu kaslar harekete geçmek, atlamak veya ağır cisimleri kaldırmak için ani kuvvet sağlıyor). Hızlı iskelet miyosin bağlanma proteini C, hızlı iskelet kas kasılmasının hız ve kuvvetini düzenliyor.

CÜ Kalp Damar Sağlığı ve Hastalıkları Bölümü’nde profesör olan Saktivel Sadayappan, “Bu tepki, üst seviye hayvanların ve insanların hayatta kalması bakımından çok önemli” diyor. “Bir ormanda gezdiğinizi ve önünüze aniden bir kaplan çıktığını hayal edin. Hemen eyleme geçersiniz; ya hayvanla savaşır, ya da hayvandan kaçarsınız. Bu eylem için hızlı kas gerekiyor ve hızlı miyosin bağlanma proteini C, eylem hızını düzenlemek bakımından kilit molekül.”

Miyosin bağlanma proteini C, hem kalpte, hem de iskelet sistemindeki çizgili kasta bulunan bir kalın lif düzenleme proteini. Söz konusu organlarda farklı işlevler gerçekleştiren bu protein, kalpte kasılabilirliği düzenliyor ve iskeletsel kas dokusundaki hızlı ve yavaş kas liflerinin gelişiminde rol oynuyor. Fareler üzerinde yapılan araştırma, PNAS bülteninde yayımlandı.

Cedric Ricks/Cincinnati Üniversitesi. Ç: O.