Şimdi Harekete Geçmezsek, Okyanus Yüzeyinin %95’i Bozulacak

Fotoğraf: Raimond Klavins/Unsplash

Dün yayımlanan bir araştırmaya göre insanlık karbon yayılımını dizginlemediği müddetçe, Dünya’daki okyanus yüzeyinin yüzde 95’e kadarı yüzyılın sonunda daha kötü hale gelecek.

Yüzeydeki su sıcaklığı, asitlik ve (pek çok deniz hayvanının kemik ve kabuk oluşumunda kullandığı) aragonit mineralinin yoğunluğuyla belirlenen okyanus yüzeyi iklimleri, deniz yaşamının büyük çoğunluğunu destekliyor.

Sanayi Devrimi’nden beri üretilen tüm karbon kirliliğinin yaklaşık üçte biri, Dünya’daki denizlere gitmiş.

Fakat atmosferdeki CO2 seviyelerinin son üç milyon yılda eşi görülmemiş bir hızda artmasıyla, okyanus yüzey iklimlerinin ev sahipliği yaptığı türler için daha da yaşanmaz hale gelebileceğine yönelik endişeler ortaya çıkıyor.

ABD tabanlı araştırmacılar, karbon kirliliğinin 18’nci yüzyılın ortalarından beri okyanus yüzeyinde hangi etkiler meydana getirdiğini görmek istemiş. Araştırmacılar ayrıca, yayılımların etkisini 2100 yılına kadar da yansıtmışlar.

Araştırmacılar çalışmada, üç zaman dönemindeki küresel okyanus iklimlerini modellemişler. Bu zaman dönemleri ise 19’ncu yüzyılın başları (1795-1834), 20’nci yüzyılın sonları (1965-2004) ve 21’nci yüzyılın sonları (2065-2114) olarak ifade ediliyor.

Bilim insanları daha sonra bu modelleri, iki yayılım senaryosu üzerinden canlandırmışlar. RCP4,5 adı verilen ilk model, 2050 yılında sera gazlarında bir artış yaşanacağını ve bunun sonrasında, yüzyılın geri kalanı boyunca yavaş bir azalma gerçekleşeceğini gösteriyor.

RCP8,5 adı verilen ikinci model ise hiçbir şeyin değişmediği bir yaklaşımı temsil ediyor. Bu modelde yayılımlar, önümüzdeki 80 yıl boyunca artmaya devam ediyor.

Nature Scientific Reports bülteninde yazan araştırmacılar RCP4,5 senaryosunda, günümüzde okyanus yüzeyinde hüküm süren koşulların yüzde 36’sının 2100 yılında kaybolabileceğini keşfetmiş.

Yüksek yayılım senaryosunda ise bu değer yüzde 95’e çıkıyor.

Yazar: Patrick Galey/Fransa Haber Ajansı. Çeviren: Ozan Zaloğlu.