Sıvı Metal Nano Parçacıklar Kanserle Savaşacak!

image description

Son yıllarda bilim insanları birçok hastalıkla savaşmak için nano parçacıklar üretmeye çalışıyor. Özellikle de kanserli hücrelerle savaşmak için bu yöntemi düşünseler de genelde çabaları yetersiz kalıyor ve ayrıca son çalışmalar metal içeriklik nano parçacıkların vücut için zararlı olduğunu söylüyor. Ancak Nature Communications‘da çıkan bir makaleye göre bir grup bilim insan, vücut için zararlı olmayan nano parçacık üretti ve bu parçacıklar sayesinde kanserle savaşmayı planlıyorlar.

Bu parçacıkta alaşımlı galyum indiyum bulunuyor. Bu alaşımın özelliği oda sıcaklığında sıvı olması. Oluşturulan parçacıklar kana karışabilecek kadar ufak. Ayrıca metal parçacıkların yüzeyinde bulunan almaçlar, kanser hücrelerinin ilgisini çekiyor ve hücreler bu almaçları kendisine doğru çekiyor. Kanserli hücre ile nano parçacık etkileşimi gerçekleştiğinde ise, başta kimyasal yollarla katı hale getirilen parçacıkları birden sıvıya dönüşüyor ve böylece doktorlar kanserli hücreyi görüntüleyebiliyor. Ayrıca bu etkileşimin ardından, arta kalan parçacıklar vücut dışına kolaylıkla atılabiliyor.

Ekip ne kadar etkili bir icat yaptıklarını görmek için parçacıkları fareler üzerinde denediler. “Nano-terminators” ismini verdikleri parçacıkların kanserin teşhisinde son derece etkili olduğunu gördüler. Ayrıca 90 gün içerisinde parçacıkların farelerin vücutlarında uzaklaştırıldığını da fark ettiler.

Parçacıkların üretimi basit ve ucuz, bu yüzden ekip biran önce saha büyük memeliler üzerinde de onları denemek istiyor. Yakın zamanda ise kanserle savaşta kullanılabilecek en etkili silahlardan birisi olacağından ümitliler.