Sivsirineğe Dirençli Giysi, Isırılmayı Önlüyor

Vücut üzerinde yapılan biyo deneyde, ısırılmaya karşı direçli kumaşın üzerine konan sivrisineklerin hortumları kumaşın küçük delik boyutu sebebiyle kumaştan geçemiyor. Sivrisinekler kumaştan geçmeye çalışırken, hortumları bükülüyor. Fotoğraf: Matt Bertone

Kuzey Carolina Eyalet Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, canlı sivrisinekler ile yaptıkları deneylerde ısırmayı önlediğini onayladıkları dokuma malzemeleriyle böcek ilacı içermeyen, sivrisineklere dirençli giysiler oluşturmuşlar. Araştırmacılar bu malzemeleri, kendi tasarımlarının bilgisayarlı bir modelini kullanarak geliştirmişler. Model, insanlarda Zika, dang ateşi ve sarı humma gibi hastalıklara sebep olan virüsleri taşıyan Aedes aegypti sivrisineğinin ısırma davranışını tanımlıyor.

Bulgularını Insects bülteninde aktaran araştırmacılar, bu kıyafeti hastalık taşımayan 200 canlı sivrisineğin bulunduğu bir kafeste giyen bir gönüllüde ısırıkların yüzde 100’ünü önlemeyi başardıklarını bildiriyor. Kıyafet, temel bir içlik katmanından ve başlangıçta ordu için tasarlanan bir avcı yeleğinden oluşuyor. ABD’nin Kuzey Carolina Eyaleti’nde bulunan ilişkili patent haklarını alan Vector Tekstil girişimi, giysiyi Birleşik Devletler’de satışa çıkarmayı hedefliyor.

Araştırmacılar, geliştirdikleri hesaplamalı modelin daha geniş şekilde kullanılabileceğini ve bu sayede hastalık bulaşlarını azaltacak kıyafetlerin geliştirilebileceğini düşünüyor.

Laura Oleniacz/Kuzey Carolina Eyalet Üniversitesi. Ç: O.