Tarantula Bolluğu, Kretase Dönemine Kadar Gidiyor

Tarantula familyasından Nahndu chromatus cinsi örümcek. Fotoğraf: Julian Schultz/Unsplash

Kısmen boyutları, canlı renkleri ve dünya çapında bol miktarda bulunmaları sebebiyle tarantulalar, kötü şöhretli örümcekler arasında. Fakat çoğu kişinin bilmediği bir şey var; o da tarantulaların evde oturmayı seven canlılar olması. Dişiler ve yavruları, oyuklarından nadiren ayrılıyor ve sadece yetişkin erkekler eş aramak için dolaşıyor. Peki oturmayı bu kadar seven bir örümcek, nasıl oldu da yedi kıtadan altısına yayıldı?

Uluslararası bir araştırma takımı, bu sorunun cevabını bulmak üzere bir araştırma yürütmüş. Farklı zaman dönemlerinden birçok tarantula ve başka örümceğin transkriptomlarına (mRNA kaynaklı bütün transkriptlerin toplamı) bakmışlar. Bulgular 6 Nisan’da PeerJ bülteninde çevrimiçi yayımlandı.

Bu transkriptomları kullanarak örümceklerin genetik bir ağacını oluşturan araştırmacılar, daha fosil verileriyle beraber ağaçta zaman ayarlaması yapmışlar. Tarantula fosilleri son derece nadir olsa da, çalışmada kullanılan yazılım sayesinde eski tarantulaların yaşları, diğer örümcek fosillerinin yaşlarına bakılarak tahmin edilmiş.

Bunun sonucunda tarantulaların, ilk olarak Kretase döneminde, bugün Amerika kıtası şeklinde düşünülen kara parçasında yaklaşık 120 milyon yıl önce ortaya çıkan antik canlılar oldukları bulunmuş. O zamanlar Güney Amerika, Gondvana süperkıtasının parçası olarak Afrika, Hindistan ve Avustralya’ya bağlıymış. Örümcekler, nihayetinde kıtasal kayma sayesinde günümüzdeki konumlarına gelmişler.

Jocelyn Duffy/Carnegie Mellon Üniversitesi. Ç: O.