Titan’ın Yüzeyinde Devasa Buzul Dağları!

Araştırmacılar Satürn’ün uydusu Titan’da bulunan en yüksek dağı keşfetti. Dağın yüksekliği yaklaşık 3336 metre karşılaştırma için Everest Dağı’nın deniz seviyesinden yaklaşık 8339 yüksekte olduğunu belirtmekte yarar var.

Dağın yüksekliğini 2004 yılında beri Satürn’ün sisteminde olan Cassini uzay aracı radar sistemiyle ölçtü.

NASA’da çalışan ve Cassini uzay aracını yöneten ekibin başında bulunan araştırmacı Stephen Wall şöyle söylüyor:

“Bu, Titan üzerinde bulduğumuz şu ana kadarki tek en yüksek nokta değil fakat bulabileceğimiz en yüksek noktanın bu olacağını düşünüyoruz.”

Dağlar genellikle tektonik olarak aktif olan gezegenler üzerindeki plakaların birbirlerini iterek yüzeyin yukarısına doğru kırılmasıyla oluşur. Titan ve Dünya benzer yapısal özellikler taşıyor. İkisinin de sert yer kabuklarının altında daha yumuşak olan bir tabaka bulunuyor. Farklılık ise Dünya’nın yer kabuğunun sert kayaçlardan oluşması ve alttaki tabakanın kolay bir şekilde deforme olabilmesi. Titan’da ise durum biraz daha farklı yer kabuğunun tuzlu bir deniz üzerinde yüzen buzullardan oluştuğuna inanılıyor.

Dünya ve Titan’ın üzerinde bulunan dağlar muhtemelen aynı tektonik süreçlerden geçerek oluştu fakat temel fizik Titan’da bulunanların Dünya’dakilerle aynı yüksekliğe çıkmasına izin vermedi. Buzun yoğunluğu kayaçlardan çok daha düşük olduğundan Titan’daki dağlar yeterince yükselememiş olabilir.

Araştırmacılar Cassini’den gelen verileri değerlendirerek Titan’ın oluşumu ve atmosferi hakkında daha fazla bilgiye ulaşmak istiyor. Cassini’nin Titan üzerindeki gelecek uçuşu 4 Nisan’da gerçekleşecek o tarihte araştırmacılar Titan’ın atmosferine daha yakından bakma şansı yakalayacak.