Tüylerin Diken Diken Olmasının Ardındaki Gerçek Sebep

Tunatura/iStock

Tüyler neden diken diken olur? Eğer tüylerimizin neden diken diken olduğunu hiç merak ettiyseniz, yalnız değilsiniz; Charles Darwin de bunu merak etmiş ve evrim üzerine yazdığı yazılarda bu konuda düşüncelere dalmış. Tüy ürpermesi, kalın kürklü hayvanları soğuktan koruyabilir. Fakat biz insanlar bu durumdan pek fayda görmüyor gibiyiz; o halde neden evrimde, tüm bu zaman boyunca korunmuş?

Harvard Üniversitesi’nde çalışan bilim insanları, yaptıkları yeni bir çalışmada bu sebebi keşfetmişler: Tüy ürpermesine sebep olan hücre tipleri, kıl kökü ile kılı yenileyen kök hücrelerin düzenlenmesi bakımından da önem taşıyor. Cildin altında kasılarak tüyleri diken diken yapan kaslar, sempatik sinirin kıl kökündeki kök hücrelere bağlanması için gerekli. Bu sempatik sinir, kası gererek ve tüylerin ürpermesine sebep olarak kısa vadede; kıl kökündeki kök hücreleri faaliyete geçirerek ve yeni kıl oluşumunu sağlayarak da uzun vadede soğuğa tepki veriyor.

Farelerden elde edilen ve dün Cell bülteninde yayımlanan bulgular, farklı hücre tiplerinin nasıl etkileşime girererek, kök hücre faaliyetini dış ortamdaki değişimlerle birleştirdiğini gösteriyor ve araştırmacıların bu süreci daha iyi anlamasını sağlıyor.

Jessica Lau/Harvard Üniversitesi/ScienceDaily. Ç: O.