Uyku, Duygunun Anıyla İlişkilendirilmesinde Hayati Öneme Sahip

Fotoğraf: BartekSzewczyk/iStock

Uykuya daldığınız zaman beyninizin kapandığını düşünebilirsiniz. Fakat Michigan Üniversitesi’nde yapılan araştırma, daha önce bir şey öğrendiğiniz sırada faaliyete geçen nöron gruplarının çalışmaya devam ettiğini ve anıları beyninize yazdığını öne sürüyor.

Araştırmacılar, farelerde belli bir duyusal olay ile ilişkilendirilen anıların nasıl oluşup saklandığı üzerinde çalışıyormuş. Koronavirüs salgınından önce yürütülen ve yakın zaman önce Nature Communications bülteninde yayımlanan bir çalışmada bilim insanları, korku barındıran bir anının, belli bir görsel uyarana istinaden nasıl oluştuğunu araştırmışlar.

Araştırmacılar, hem görsel uyaran ile faaliyete geçen nöronların sonraki uyku sırasında daha faal kalmaya devam ettiğini; hem de uykunun, bu korku anısını o duyusal olaya bağlama kabiliyetinde hayati önem taşıdığını keşfetmişler.

Yapılan önceki araştırmalar, yoğun öğrenim sırasında yüksek oranda faaliyet gösteren beyin bölgelerinin, sonraki uyku esnasında daha fazla faaliyet sergilediğini göstermiş. Fakat yeni öğrenilen şeylere ait anıların tamamen depolanması için, bu anıların uyku sırasında yeniden faaliyete geçmesinin gerekip gerekmediği belli değilmiş.

Çalışmanın kıdemli yazarı ve MÜ Moleküler, Hücresel ve Gelişimsel Biyoloji Bölümü’nde profesör olan Sara Aton şöyle aktarıyor: “Anlamak istediğimiz şeylerden biri de, bu korku anısına aracılık eden belirli beyin bölgeleri ile korku anısının bağlandığı duyusal anıya aracılık eden belli nöronlar arasında iletişim olup olmadığıydı. Bu nöronlar birbirleriyle nasıl konuşuyordu ve bunu uyku sırasında yapmaları gerekiyor muydu? Belli bir nöron takımı veya uykunun belli bir aşaması gibi; yeni bir ilişki kurma sürecini neyin başlattığını bilmek istiyorduk. Fakat çok uzun zamandır, bunu deneysel olarak test etmenin hiçbir yolu yoktu.”

Michigan Üniversitesi. Ç: O.