Uykudan Önce Hangi Ekran Daha İyi? OLED mi LED mi?

Fotoğraf: Michael Maasen/Unsplash

Gece vakti uzun süre ışığa maruz kalınması, insan sağlığı için olumsuz sonuçlar doğurabilir. Şimdiyse Japonya’da çalışan araştırmacılar, uyku sırasında oluşan fizyolojik sonuçların azalmasını sağlayan yeni bir ışık tipi belirlemişler.

Tsukuba Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, geçtiğimiz ay Scientific Reports bülteninde yayımlanan bir çalışmada enerji tasarrufu özellikleri sebebiyle geniş şekilde benimsenen ışık yayan diyotlar (LED) ile organik ışık yayan diyotların (OLED), uyku esnasında meydana gelen fiziksel süreçler üzerindeki etkilerini karşılaştırmışlar.

Polikromatik beyaz LED’ler, büyük miktarda mavi ışık yayıyor. Mavi ışık ise metabolik sağlığın da dahil olduğu pek çok olumsuz etkiyle bağlantılı. Bunun aksine OLED’ler, daha düşük mavi ışık barındıran polikromatik beyaz ışık yayıyor. Ancak gece vakti LED ve OLED’e maruz kalmanın meydana getirdiği etkiler, uyku esnasındaki enerji metabolizmasındaki değişimler bağlamında karşılaştırılmamış. Tsukuba Üniversitesi’ndeki araştırmacılar da bu konuyu ele almaya çalışmışlar.

Çalışmanın eş yazarı olan Profesör Kumpei Tokuyama, “Enerji metabolizması, ışığa maruz kalmakla değişen önemli bir fizyolojik süreç” diyor. “LED’ler ile karşılaştırıldığında, OLED maruziyetinin uyku yapısı ve enerji metabolizmasında loş ışığa benzer biçimde daha düşük bir etki oluşturduğunu gördük.”

Tsukuba Üniversitesi. Ç: O.